Onrust op Britse scholen rond seksuele voorlichting
In Groot-Brittannië is onrust ontstaan over voorstellen van enkele wetenschappers om al in het primair onderwijs een positieve sfeer rond homoseksualiteit te creëren. De homoseksuele gevoelens van zowel kinderen als onderwijzers moeten worden „bevestigd en gevierd”, aldus de projectgroep van de universiteit van Sunderland.
Het doel van de academische groep is het bestrijden van de discriminatie van homoseksuelen. Net als in Nederland worden ook op Britse scholen woorden als ”homo” en ”gay” als scheldwoorden gebruikt, zo bleek vorig jaar uit onderzoek onder onderwijsgevenden. De projectgroep ”No outsiders” hield daarom de afgelopen dagen een symposium over de vraag hoe (homo)seksualiteit een geaccepteerde plaats in het klaslokaal kan krijgen.Een van de kwesties die centraal stonden op de bijeenkomst van wetenschappers was de vraag hoe scholen de seksuele identiteit van „kinderen en onderwijzers” kunnen „bevestigen en vieren.” Een andere vraag was welke consequenties deze openheid over homoseksualiteit heeft voor het onderwijs „en hoe de lichamen van kinderen daarin kunnen worden meegenomen.”
Het uitgangspunt van de projectgroep is dat het „ontkennen” van de seksualiteit van kinderen schadelijk is. De wetenschappers stellen vraagtekens bij het „seksloze klaslokaal.” Leerlingen moeten volgens hen al op jonge leeftijd leren het geslachtsgebonden denken achter zich te laten.
Vorig jaar kwam de groep in het nieuws door kinderboeken uit te geven waarin homoseksuelen de hoofdrol spelen. Ook op andere manieren laten de wetenschappers zien hoe men (homo)seksualiteit als iets normaals op jonge kinderen kan overdragen. Voor deze projecten krijgt de groep 600.000 pond (755.000 euro) van de overheid.
Het Christian Institute, dat deze kwestie onlangs naar buiten bracht, vindt dat de voorstellen van de wetenschappers de grenzen van de wet overschrijden. „Als een volwassene in een basisschool suggereert dat kinderen hun seksualiteit moeten gaan verkennen, moet dat leiden tot een aanklacht bij de politie”, aldus woordvoerder Simon Calvert van het Christian Institute.
In de media wordt ook de mening geciteerd van Patricia Morgan, een wetenschapper die zich heeft verdiept in het gezinsleven en adoptie door homoparen. „Dit voorstel verandert klaslokalen in homosauna’s”, zegt Morgan. „Dit brengt de homoseksuele praktijk in de lagere school.”
Tot enkele jaren geleden was het promoten van homoseksualiteit in het basisonderwijs bij wet verboden. De regering-Thatcher stelde hiervoor in de jaren tachtig de omstreden ”Section 28” in. Maar vijf jaar geleden werd deze regel ingetrokken. De richtlijn is nu dat het onderwijs zich neutraal opstelt ten opzichte van de seksuele oriëntatie.
Seksuele voorlichting op scholen is sowieso een zwaarwichtig thema in Groot-Brittannië. Het land kampt met de hoogste aantallen tienerzwangerschappen en seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) onder jongeren. Het antwoord van de meeste wetenschappers en politici tot nu toe was het vervroegen van de voorlichting. Enkele weken geleden stelden enkele parlementariërs voor om het onderwijs over seksualiteit vanaf de laagste klas van de basisschool verplicht te stellen.