Kerk & religie

„Een waar geloof is beleefd geloof”

„Er is echte geloofszekerheid, maar er is ook schijnzekerheid. De gelovige gelooft niet zozeer dat hij een kind van God is, maar hij gelooft in de Heere Jezus.” Dat zei ds. P. de Vries uit Waarder zaterdag in Utrecht, op een jongerenavond over de evangelische beweging.

Van een medewerker
15 September 2008 09:00Gewijzigd op 14 November 2020 06:22

De bezinningsavond was de zesde jongerenavond die werd belegd door een aantal oud gereformeerde gemeenten en gereformeerde gemeenten in Nederland rond Utrecht. Doel van de avonden is ontmoeting en toerusting bij actuele thema’s.Ds. De Vries schetste eerst iets van de historische achtergronden van de aanduidingen evangelisch en evangelical. „Van oudsher betekent evangelical in de Engelssprekende wereld hetzelfde als orthodox-protestants. De opwekking in de achttiende eeuw rond mannen als Whitefield, Owen en de gebroeders Erskine heette The Great Evangelical Revival. Ook de Reformatie zelf werd een evangelische beweging genoemd. In de huidige wereldkerk staat evangelisch vaak niet tegenover gereformeerd, maar tegenover het liberale denken.”

Toch is er in Nederland een duidelijk onderscheid tussen evangelisch en gereformeerd. „Het gaat bij evangelischen vaak om mensen die de nadruk willen leggen op de persoonlijke kant van het geloof, maar moeite hebben met de gereformeerde belijdenis. In het algemeen wordt de geloofsinhoud van minder belang geacht. Wat boven een persoonlijk geloof uit gaat, wordt al gauw als leerstellige ballast gezien”, aldus ds. De Vries.

„Evangelische kringen houden de gevestigde kerken op een aantal punten de spiegel voor”, vervolgde de hersteld hervormde predikant. „Er ligt veel nadruk op persoonlijke Bijbelstudie, gebed en meditatie. Evangelische christenen dragen vaak vrijmoedig iets uit van hun geloof. Hoewel er ook hier verdeeldheid is, wordt de geestelijke eenheid beklemtoond. Die betrokkenheid op elkaar wordt in de gereformeerde gezindte wel eens gemist.”

Toch is het verschil met het gereformeerde denken niet gering, stelde ds. De Vries. „Vaak ligt de nadruk op wat wij voor God moeten doen, in plaats van andersom. Maar Paulus roemt niet in zijn liefde tot Christus, maar in Christus’ liefde voor hem: God is de eerste en de laatste.”

De nadruk op persoonlijke beleving van het geloof heeft als keerzijde een gebrek aan aandacht voor de geloofsinhoud. „Een waar geloof is een beleefd geloof, maar beleving als zodanig is nog geen geloof. Het gaat er om wát er wordt beleefd. In echte beleving staat niet de mens die gelooft, maar de drie-enige God die zalig maakt centraal.”

„Geloofszekerheid moeten we niet verdacht maken”, aldus ds. De Vries. „Maar bij echte geloofszekerheid hoort wel de bedelaarsgestalte. Typerend hiervoor is dat Toplady zijn lied ”Vaste rots van mijn behoud” oorspronkelijk de volgende titel gaf: ”Het gebed van de verst gevorderde christen in leven en in sterven”. Dat laat iets zien van de volledige overgave aan Christus in de nood: daar ligt geloofszekerheid.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer