Consument

Twingo Renault Sport biedt snelheidssensatie

Een kinderhand is gauw gevuld. De kleine Twingo Renault Sport, het sportieve rakkertje uit de Twingofamilie, roept dit gezegde in herinnering.

Tony Vos
12 September 2008 14:44Gewijzigd op 14 November 2020 06:22
Twingo Renault Sport. Foto Renault
Twingo Renault Sport. Foto Renault

De auto is een typisch voorbeeld van ”kleine ingreep, groot gevolg”. Doordat er een andere motor gemonteerd is en het onderstel is aangepast, is een wagen ontstaan die qua rijbeleving totaal niet met het oorspronkelijke boodschappenwagentje te vergelijken is.Met de komst van de tweede generatie Twingo liet Renault al weten de auto mannelijker neer te willen zetten. Vandaar ook de GT-versie met de 1,2 liter turbomotor van 100 pk. Maar de Twingo ging ook naar de ’tovenaars’ van Renault Sport, de verfijnde sleutelaars van het merk die al eerder topstukken afleverden op basis van de Clio, Mégane en Laguna.

De meest logische weg om tot een sportversie te komen, is naar de motor te kijken. In plaats van de 1,2 ligt er in de Twingo Renault Sport een 1,6 liter 16-klepper met variabele kleptiming. Die basis is uit vele andere Renaultmodellen bekend. Maar in dit geval werd de ademhaling van de motor geoptimaliseerd door de kleppen wat verder te openen, de luchttoevoer naar de motor te wijzigen en ook een prachtig vormgegeven spaghettiuitlaat te monteren. Jammer dat van deze laatste onder de motorkap helemaal niets te zien is. Alle veranderingen zorgen samen voor het vermogen van 133 pk, maar ook voor de prachtige sound die de Twingo produceert.

Hakken
Het remsysteem komt goed overeen met het toegenomen prestatieniveau: 201 km/u, 0-100 in 8,7 seconden. Voor heeft de Twingo de schijfremmen van de veel grotere Laguna en achter die van de Mégane. Daardoor zet het kleintje zonodig flink de hakken in het zand.

Een van de belangrijkste wijzigingen aan het onderstel betreft het verder uit elkaar zetten van de wielen, waardoor de spoorbreedte zowel voor als achter met zo’n 6 centimeter toeneemt. Geen wonder dat de wielkasten verder zijn uitgebouwd om de wielen binnen de carrosserie te houden. De winst vindt de bestuurder vooral terug in de toegenomen stabiliteit. Ook de directere besturing draagt hieraan bij. Dan resten nog de schokdempers die 33 procent stugger zijn geworden. Alles bij elkaar opgeteld biedt Renault met de Twingo RS een bescheiden gedimensioneerd model dat zich met veel grotere auto’s kan meten.

Snelheidssensatie
Het weggedrag kent een onverwacht hoog niveau. Bovendien blijkt het een auto waarbij nog echt sprake is van de snelheidssensatie die bij een sportwagen hoort. Er is nauwelijks sprake van tussenkomst van elektronica, want de liefhebber kan het elektronisch stabiliteitsprogramma gewoon uitzetten.

De Twingo stuurt lekker scherp door een bocht om tegelijk met het intrappen van gaspedaal lekker rauw klinkend zijn weg te vervolgen. Let wel, rumoerig mag de auto beslist niet genoemd worden.

De stoelen zijn aan de randen extra aangezet en daardoor wordt de bestuurder goed op zijn of haar plaats gehouden. Terwijl daarnaast de functionaliteit van de Twingo identiek blijft met de neerklapbare of eventueel verschuifbare achterbank.

De toerenteller staat achter het dikke stuur. De schaalverdeling van deze teller is op het hoogtoerenmotortje aangepast; pas bij 7000 tr/min staat de wijzer in het rood. Wie de uitrusting nog niet sportief genoeg vindt, kan de nodige accessoires kopen. Grappig is een aluminium pedalenset met daarop de symbolen voor pauze, stop en start. Verder zijn mattensets, drie verschillende stickerpakketten en gekleurde contactsleutels beschikbaar.

Een serieuze optie is het Cup-chassis dat bestaat uit een extra verlaagd onderstel, 17 inch in plaats van 16 inch lichtmetaal met lagere banden en nog stuggere schokdempers. De invloed op het comfort is duidelijk merkbaar, maar het rijden wordt er niet extra leuk door. Het is maar net wat de koper wil.

De Twingo staat voor de sympathieke prijs van 16.595 euro in de showroom. Voor slechts 600 euro wordt het Cup-chassis eronder gesleuteld. Wie hier nog een airco van 995 euro aan toevoegt, is helemaal het mannetje of het vrouwtje.

De Twingo Renault Sport biedt ouderwets rijplezier met eerlijke prestaties waarvoor de bestuurder zelf moet werken. Foto Tony Vos

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer