Vrouw en ambt (IV)
Met belangstelling volg ik de discussie over vrouwen in het ambt.
G. A. van der Spek-Begemann (RD 2-9) legt er de nadruk op dat de overheersing van de man geen scheppingsorde is, maar een straf op de zonde. En omdat het oordeel in Christus is weggenomen, geldt dat niet meer voor de gelovigen, en zijn man en vrouw gelijkwaardig.Mooie gedachte, alleen… de straf als gevolg van de zonde voor de vrouw in het met smart baren van kinderen werkt zo niet. Ik heb kinderen gebaard zowel voor als nadat ik een gelovige werd, en het deed steeds even zeer. De redenering van mevrouw Van der Spek klopt dus niet.
E. Bakker-Markwat
Plompencamp 7
3371 PD Hardinxveld-Giessendam
Antinomiaans (II)
In RD 28-8 plaatst drs. G. A. van den Brink de predikanten Isaac Chauncy, Alexander Comrie en G. H. Kersten in de rij van de antinomianen. Het is verhelderend om daar op na te slaan: ”De leer der Waarheid… volgens de Westmunsterse godgeleerden voorgesteld door Isaäc Chauncy”, door Comrie vertaald en uitgegeven om, zoals in de voorrede vermeld, „als een tegengift te strekken tegen de dwalingen der Antinomianen aan de eene zijde, en die der Neonomianen aan de andere zijde.” Aanleiding voor deze uitgave was dat Comrie en zijn vriend Holtius achter hun rug werden beschuldigd (ook toen al) van antinomianisme. Ook in zijn ”Brief over de rechtvaardigmaking” zet Comrie aan de hand van de Schrift en de leer der Hervorming nadrukkelijk uiteen dat hij en Holtius ten onrechte daarvan werden beschuldigd. En dat geldt dan ook voor de predikant Kersten. In dit verband lijkt het mij goed erop te wijzen dat we de „antinomianen” niet moeten verwarren met de „anti-neonomianen.” En in alle voorzichtigheid uitgedrukt: ik dacht dat we Chauncy, Comrie, Holtius en Kersten daaronder mogen rekenen. Nadere studie lijkt dus niet overbodig.
J. Koutstaal jr.
Corn. Smitstraat 15
2951 AB Alblasserdam
Uitvaartdienst (II)
Het protest van de Spaanse Evangelische Alliantie (AEE) tegen een rouwdienst volgens uitsluitend de rooms-katholieke ritus (RD 28-8) is mij uit het hart gegrepen. Voor een protestant (zo ook voor de familie van dit slachtoffer) is het onmogelijk om mee te doen met een dergelijke rouwdienst, waarin heiligen worden aangeroepen en wordt gebeden voor de zielen van de overledenen, omdat volgens de leer van Rome een dode nog altijd een tijd doorbrengt in het vagevuur. En dit alles natuurlijk onder de uiteindelijke verantwoordelijkheid van een mens, die de Rooms-Katholieke Kerk paus noemt (betekent papa). De Bijbel leert ons dat slechts één onze Vader kan zijn. En waarschuwt ons voor „de mens der zonde, die zijn zitting zal hebben in de stad op de zeven bergen” (Rome), Openbaring 17.
De protestanten in Spanje hebben inmiddels eindelijk het recht om een Bijbels geluid te laten horen, na eeuwen van onderdrukking, uitmoording en ontkenning van hun bestaan. Toen in de protestantse landen, dus in Nederland en in de rest van Noordwest-Europa, de rooms-katholieke godsdienst al lang erkend en weer toegestaan was, en de jezuïeten overal in Noordwest-Europa infiltreerden, de roomse propaganda alle ruimte kreeg, zuchtte in Zuid-Europa, met name in Italië en Spanje, alles wat niet rooms-katholiek was onder het juk van Rome. En werden hun volgelingen nog tot in de 19e eeuw naar de galeien gestuurd. Maar laten we waken en nuchter zijn en niet deze christenen uitmaken voor fanatici, en ons verenigd weten met hen die waarlijk in Christus zijn en opkomen voor Gods eer. Laten we ons hoeden voor een kunstmatige vereniging van alle conservatieve christenen, maar laten wij de gehele wapenrusting Gods aannemen, opdat wij kunnen wederstaan in de boze dag en alles verricht hebbende staande blijven (want die dag zal komen).
Albert Bargeman
Voskuilerweg 2
3923 BC Scherpenzeel