„Meer behoefte aan eerlijke chocola in het schap”
Meer mensen kopen in de supermarkt producten met het Fair Tradekeurmerk, maar nog altijd zegt 41 procent van de consumenten het keurmerk niet of nauwelijks tegen te komen. Vooral eerlijke chocola zou meer aanwezig mogen zijn.
Terwijl de verkoopcijfers van Fair Trade in de supermarkt een stijgende lijn vertonen -15 procent van de consumenten koopt het symbool van eerlijke handel, tegenover 11 procent vorig jaar- daalt de belangstelling voor keurmerken die aangeven hoe gezond een product is. Ruim 40 procent van de supermarktklanten geeft aan door de bomen het bos niet meer te zien in de Klavertjes en Ik Kies Bewustlogo’s.Dat meldt de branchegroep retail van advies- en accountantsfirma Deloitte dinsdag in zijn jaarlijkse rapport over consumententrends in de supermarkt. Ruim 2500 respondenten namen in juni deel aan het onderzoek.
De chocola van Fair Trade scoort hoog bij degenen die een uitgebreider Max Havelaarassortiment in de supermarkt zouden willen zien: 30 procent kiest daarvoor, tegenover 13 procent die koffie noemt.
Onder de „verrassende” uitkomsten noemt Paul Op Heij, voorzitter van de branchegroep, het feit dat consumenten het idee hebben dat prijzen met 4,6 procent gestegen zijn. Toch wordt er gemiddeld maar voor 2,7 procent meer afgerekend aan de kassa.
De prijs vormt voor ruim driekwart van de respondenten de belangrijkste reden om huismerken te kopen; van hen vindt 63 procent dat huismerken in kwaliteit niet onderdoen voor A-merken. Vrijwel iedereen (90 procent) is van plan een huismerk dat goed bevalt ook in de toekomst blijven kopen. De helft geeft aan dat ze een bepaalde supermarkt blijven bezoeken vanwege een kwalitatief goed huismerk. Toch blijkt 39 procent geen voorkeur te hebben voor een specifiek huismerk.
Bijna een vijfde van de consumenten -17 procent- geeft aan de afgelopen drie jaar minder vlees te zijn gaan eten. Datzelfde percentage let bij de aankoop op het land van herkomst.
Wat betreft de tijd waarin mensen boodschappen willen doen, blijken koopavonden populair: bijna 80 procent vindt dat die moeten blijven bestaan. Een derde vindt dat er meer koopzondagen zouden moeten zijn. Zestien procent vindt de koopzondag helemaal niet nodig; 22 procent is niet voor en niet tegen.