Economie

V&D blijft ambitieus ondanks malaise

Warenhuis Vroom & Dreesman (V&D) wil ondanks een verslechterend economisch klimaat in 2011 marktleider zijn in de meeste productcategorieën. Collegaretailers zien ondertussen de omzetten afnemen en zijn voorzichtig met voorspellingen over de toekomst.

ANP
5 September 2008 10:03Gewijzigd op 14 November 2020 06:19

Hoewel topman Mark McKeon zich zorgen maakt over de verslechterde economie en het verminderde consumentenvertrouwen, is de Brit vol vertrouwen ook dit jaar een omzetgroei van 9 procent te halen. De laatste twee jaar groeide de omzet met eenzelfde percentage.„Natuurlijk heb ik zorgen, maar de economie is buiten mijn controle”, aldus McKeon gisteren bij de presentatie van langetermijnplannen van V&D. „Ik weet dat onze strategie het mogelijk maakt boven de markt te presteren.” Veranderingen hebben volgens de topman al geresulteerd in hogere omzetten, met name op de modeafdeling voor vrouwen.

McKeon, die achttien maanden de scepter zwaait bij het bedrijf, verwacht veel van de net geactiveerde internetwinkel. Binnen vijf jaar hoopt de topman 5 tot 6 procent van zijn omzet via internetverkopen te realiseren. Over tien jaar moet dit zijn verdubbeld. Niet alle producten zullen ook via het internet te bestellen zijn, maar wel „de essentie van wat V&D is.”

McKeon maakt er geen geheim van dat V&D de afgelopen jaren in een slop was geraakt. Behalve dan restaurantketen La Place, die al jaren groeit. De restaurantketen is goed voor een vijfde van de totale omzet van V&D.

Een van de opvallendste veranderingen is de lagere nadruk op prijs. „Het leek meer te draaien om prijs dan om service.” Het bedrijf lanceert wel een lijn met basisproducten tegen een vaste lage prijs, in navolging van andere retailers als Albert Heijn en Hema.

In de winkels zijn naast deze basisproducten ook jurken van 250 euro te koop of een MacBook van 1600 euro. Het gevaar dat V&D te duur wordt voor de gemiddelde consument bestrijdt de topman. Hij onderstreept dat V&D zich blijft richten op het midden van de markt.

Op de winkelvloer springt het grote aanbod aan verschillende merken in het oog. In totaal heeft V&D 250 externe merken als Benetton, O’Neill, Sapph, MaxiCosi en Didi. Recent kwam daar de cosmeticaketen Sepphora bij, die een „eigen” winkel in de V&D-filialen heeft.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer