Kinderzender lager op Vloekmonitor
De commerciële kinderzender Nickelodeon is dit jaar ten onrechte hoog op de Vloekmonitor geëindigd.
Onderzoeksbureau TNS NIPO, dat het grove taalgebruik in opdracht van de Bond tegen het vloeken registreert, heeft een rekenfout gemaakt. Dat gaf het bureau dinsdag toe.De rekenfout komt doordat Comedy Central halverwege vorig jaar op hetzelfde net begon uit te zenden als Nickelodeon. De hoge scores van Comedy Central werden ten onrechte aan Nickelodeon toegeschreven. In plaats van de derde plaats in de ranglijst van twaalf commerciële zenders behoort Nickelodeon in de monitor op de achtste plaats te staan, samen met SBS6 en RTL8. Elk uur kwamen op de kinderzender 1,1 in plaats van 2,1 grove uitingen voorbij. Het aantal vloeken, gedefinieerd als het misbruiken van de naam van God en Jezus, was vrijwel nihil.
TNS NIPO betreurt de fout en heeft Nickelodeon zijn verontschuldigingen aangeboden.
Patrick Alders van Nickelodeon is blij met deze correctie. „We doen erg ons best om ervoor te zorgen dat het taalgebruik geschikt is voor kinderen. Deze nieuwe cijfers bevestigen onze inspanningen.”
Het doet directeur Theo Bor van de Bond tegen het vloeken deugd dat omroeporganisaties de Vloekmonitor serieus nemen. „Daarnaast ben ik blij dat, naar nu blijkt, kinderen minder worden geconfronteerd met grove woorden en vloeken dan we aanvankelijk dachten.”
Uit de Vloekmonitor bleek dat ruwe taal op televisie toeneemt. Bij de publieke zenders nam het grove taalgebruik af, maar bij de commerciële zenders nam het toe. BNN voert met 7,4 grove woorden per uur nog wel met voorsprong de lijst aan. Bij de VPRO, VARA en NPS nam het aantal vloeken en andere grove taaluitingen af. De animatieserie South Park, uitgezonden door Comedy Central, bevatte in de drie meetweken de meeste grove woorden: 51. Daarna kwamen de RTL-talkshow Jensen en de BNN-soap Onderweg naar Morgen.