„Meelopers zijn eigenlijk zielig”
„Een meeloper met de wereld die struikelt, heeft het slecht. Maar een navolger van Christus die struikelt, niet.” Dat hield locatiedirecteur R. de Gooijer van het Driestar College in Lekkerkerk gisteravond zijn leerlingen voor.
De Gooijer sprak tijdens de jaaropening over het thema ”Navolger of meeloper?” Als directeur heeft hij regelmatig leerlingen voor zijn bureau staan, die in de fout zijn gegaan. „Omdat ’ze’ het deden, deed ik het ook, hoor ik dan vaak. Zulke meelopers zijn eigenlijk zielig. Ze hebben geen eigen mening, ze lopen maar een beetje mee.”Meelopers worden in de steek gelaten als het verkeerd gaat, zei De Gooijer. „In de dierenwereld is dat ook zo bij de leeuwen. Een zieke leeuw wordt uit de groep gegooid, want dat is een gevaar voor de rest.” Hoe kunnen we met een groep die de wereld dient breken, vroeg de locatiedirecteur zich af. „De enige oplossing is: Word een navolger. „We zien dat in Lukas 14. Bij de Heere Jezus zijn vele meelopers. Zij vinden het wel spannend om met Jezus mee te lopen, maar willen ook hun eigen wereld vasthouden. Jezus vraagt hen en aan ons: Wat willen jullie nu eigenlijk? Maak nu eens een keuze.”
De Gooijer legde uit wat er in het 26e vers van Lukas 14 staat: Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. „De Heere Jezus wil heus niet dat wij onze familie haten, maar hij wil op de eerste plaats staan. Hij wil dat we Zijn discipel, Zijn navolger worden. Als we dan struikelen, worden we niet in de steek gelaten, maar kunnen we bij Hem hulp zoeken.”
Twee werelden
De andere spreker tijdens de jaaropening in hervormd centrum ’t Venster was bestuurslid H. Waterman. Hij sprak over het thema ”Burger van twee werelden”. „De ene wereld is onze huidige, tastbare wereld, de andere wereld is het nog onzichtbare Koninkrijk van God.” Volgens Waterman is het niet mogelijk om burger van beide werelden te zijn. „Of je bent aards burger en vreemdeling van het Koninkrijk Gods, of je bent vreemdeling op deze aarde en medeburger der heiligen en huisgenoten Gods. Dan heb je ook Gods geboden en inzettingen lief.”
Het vreemdeling-zijn legde Waterman uit aan de hand van Jozef, die een vreemdeling was in het huis van Potifar. Ook noemde het bestuurslid het voorbeeld van de eerste christenen die in het Romeinse rijk als vreemdelingen werden gezien. Een eigentijdser voorbeeld was dat van een oud-leerlinge van het Driestar College die een brief had ontvangen van een collega met wie zij enige tijd mee had samengewerkt. „Het was een liefhebber van snoeiharde house en heavymetalmuziek. Maar deze collega schreef: Door jouw optreden ben ik de leegheid van alcohol, drugs en mijn muziek in gaan zien. Ik ga ermee stoppen. Deze collega voelde: Zij is burger van een ander koninkrijk.”
Waterman hield de leerlingen voor dat zij dat vreemdelingschap moeten zoeken. „Een vreemdeling ben je alleen als je bij de Vreemdeling op aarde, Jezus Christus, mag behoren. Dit betekent strijden en lijden. Kijk maar naar Jozef.”
Het Driestar College nam afgelopen jaar een nieuw schoolgebouw in Lekkerkerk in gebruik. In Gouda vond er deze vakantie een interne verbouwing plaats in gebouw Bèta. Het Driestar College met in totaal ruim 4000 leerlingen had rond deze tijd met nieuwbouw voor de vestiging in Leiden willen beginnen, maar dat heeft ruim twee jaar vertraging opgelopen door een nieuwe wet ruimtelijke ordening.