Binnenland

Veolia gaat streekbussen in Haaglanden rijden

Busmaatschappij Veolia gaat vanaf 30 augustus 2009 het openbaar streekbusvervoer in Haaglanden en de stadsdiensten van Delft en Zoetermeer verzorgen. Deze concessie geldt voor acht jaar. Dat heeft het dagelijks bestuur van het Stadsgewest Haaglanden bij monde van Peter Smit, regiobestuurder Verkeer en Vervoer, vandaag bekend gemaakt.

Regio
2 September 2008 09:25Gewijzigd op 14 November 2020 06:18

De keuze is op Veolia gevallen omdat dit vervoerbedrijf de beste combinatie van prijs en kwaliteit biedt aan de reizigers in Haaglanden. Naast Veolia hebben Qbuzz en Connexxion belangstelling getoond voor deze concessie. Connexxion, de huidige concessiehouder, zal tot 30 augustus 2009 het regionaal openbaar busvervoer in Haaglanden blijven verzorgen.

Als onderdeel van het eisenpakken van het Stadsgewest zet Veolia vanaf de begindatum van de concessie nieuwe, zeer milieuvriendelijke aardgasbussen in. Binnen de concessie stadsdienst Den Haag die aan HTM wordt verleend zullen ook nieuwe aardgasbussen gaan rijden. Het Stadsgewest beschikt daarmee over een paar jaar over het meest milieuvriendelijke busnet van ons land dat compleet op aardgas rijdt.

De nieuwe bussen beschikken verder over een lage vloer en zijn rolstoeltoegankelijk. Bovendien hangen er in de bussen beeldschermen met informatie over de route en verwachte aankomsttijd en camera’s voor extra veiligheid. De dienstregeling blijft ten minste op het huidige niveau. Veolia tekent in zijn bieding voor een forse inspanning op het gebied van promotie, reisinformatie en klantenservice. Het bedrijf verwacht daarmee meer reizigers en een hogere klantwaardering ten opzichte van de huidige situatie te bereiken. Veolia komt bovendien met een vergoedingsregeling voor reizigers voor wie de rit is vervallen of ernstig vertraagd is.

Regiobestuurder Peter Smit motiveert de keuze: “Wij zijn altijd zeer tevreden over Connexxion geweest. Maar op basis van de eisen die we hebben gesteld biedt Veolia de beste verhouding tussen kwaliteit voor de reiziger en prijs. En daar is het ons om te doen.”

Personeel

“Ik realiseer me dat de overgang naar Veolia natuurlijk gevolgen heeft voor het personeel. Overigens beschermt de Wet Personenvervoer 2000 de belangen van dat personeel. Veolia zal als winnende vervoerder dit personeel over het algemeen direct in dienst nemen, vaak onder de bestaande arbeidsvoorwaarden. Ik heb er alle vertrouwen in dat de overgang van Connexxion naar Veolia in Haaglanden soepel gaat verlopen. Voor het personeel, maar ook voor de reiziger.”

Smit vervolgt: “De nieuwe concessie voor de streekbus - inclusief de stadsdiensten van Delft en Zoetermeer - gaat in op zondag 30 augustus 2009. De voorbereidingsperiode tussen gunning en start van de exploitatie komt daarmee op een jaar. Dat is ongebruikelijk lang, maar daar hebben we in Haaglanden bewust voor gekozen.

De nieuwe vervoerder stellen we graag in gelegenheid om de start goed voor te bereiden. Er is ook veel werk aan de winkel. Er zullen zo’n 140 nieuwe bussen moeten worden geleverd en er zullen nieuwe aardgasvulstations moeten worden gebouwd. Mijn ambtenaren bij het Stadsgewest zullen de voorbereidingen samen met de Haaglanden-gemeenten nauwkeurig volgen”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer