RD vernieuwt redactie
Alle redacties van het Reformatorisch Dagblad werken met ingang van maandag samen in een zogenaamde geïntegreerde newsroom.
De vernieuwing van de redactie van het RD is volgens de directie en de hoofdredactie vooral nodig om als krant slagvaardiger te zijn en om zo goed mogelijk te kunnen inspelen op de digitale ontwikkelingen.Op de redactievloer in Apeldoorn is niet veel meer gelijk aan de situatie voor de vakantieperiode. De hoofdredactie spreekt van de grootste vernieuwing in het 37-jarig bestaan van de krant. Belangrijkste zichtbare ingreep was het verwijderen van wanden tussen de verschillende redactieruimten, zoals die van Kerk en Godsdienst, Binnenland, Buitenland en Economie.
Met het wegvallen van die scheidingen werken alle redacties vanaf maandag in de ruim 250 vierkante meter grote centrale newsroom samen aan het tot stand komen van de papieren krant en de digitale versie van het RD, refdag.nl. Korte lijnen in deze ruimte bevorderen de samenwerking tussen de redacties. Die behouden wel elk hun specialisme en zullen meer dan voorheen inhoud geven aan identiteit en duiding van nieuws en informatie voor christenen en niet-christenen.
Een nieuwsmanager, die van ’s morgens zeven uur tot ’s avonds elf uur het nieuws volgt, stuurt het proces op de newsroom aan. Hoofdredacteur Wim Kranendonk: „We hopen met de nieuwe aanpak nog dichter op het nieuws te zitten en slagvaardiger te kunnen optreden dan voorheen.”
Belangrijk doel van de veranderingen is een verdere integratie van alle redacties die voor de papieren krant werken enerzijds en de redactie digitale media anderzijds. De laatste is verantwoordelijk voor de website refdag.nl. Kranendonk: „We willen daardoor vooral in de middag- en avonduren meer eigen nieuws snel op onze website brengen.”
De vernieuwingen zijn een reactie op de wereldwijde trend van toenemende belangstelling voor digitale nieuwsvoorziening. Met het oog daarop stelde de Erdee Media Groep, waarvan het RD een onderdeel is, vorig jaar een visiedocument voor de komende vijf jaar vast. Op basis daarvan kwam de hoofdredactie dit voorjaar met nieuw beleid voor het RD en de website refdag.nl.
Jonge lezers, van papieren krant en van website, vormen in dat beleid een belangrijke groep. „Diverse projectgroepen werken op dit moment hard aan nieuwe ideeën voor verschillende leeftijdsgroepen. Nog dit najaar komen we ook met nieuwe producten op de markt”, aldus hoofdredacteur Kranendonk. „Meer kan ik er nog niet van zeggen.”
Datzelfde geldt voor andere in het ooglopende veranderingen in de papieren krant. Kranendonk: „Ik kan alleen zeggen dat we er in oktober op de Wegwijsbeurs mee naar buiten willen komen. Het zal echt niemand ontgaan.”
Net zomin wil hij uitspraken doen over tabloid; een krant op klein formaat. „Natuurlijk denken wij daar ook aan; dat doet op dit moment elke Nederlandse krant die op groot formaat verschijnt, maar zeker de komende zes maanden zal daar bij ons geen verandering in komen.”