Jonge prof werkt vrijwillig voor de voedselbank
Iets doen voor het goede doel, in de tijd van de baas. In navolging van de Verenigde Staten begint dat in Nederland steeds normaler te worden.
Steeds meer zogenoemde ”young professionals” werken, in de tijd van hun bedrijf, vrijwillig voor organisaties die hun expertise hard kunnen gebruiken.In ons land koppelt de stichting Laluz het jonge talent aan deze goede doelen. Op 10 oktober gaan honderd jonge profs aan de slag voor de Voedselbank Amsterdam, onder het motto ”Boost a World - in a single day”. „Ze wenden hun kennis en kunde vrijwillig aan om de voedselbank te helpen met operationele, organisatorische, strategische en financiële uitdagingen”, legt Charlotte de la Rambelje, bestuurslid van Laluz, uit.
Inmiddels heeft Laluz, opgericht in 2004, meer dan 2000 jonge profs in het bestand. Zo werken er bijvoorbeeld mensen van uitgeverij VNU bij de Stichting Leef je Droom en experts van Boer & Croon bij De Vrolijkheid, een stichting die extra aandacht geeft aan kinderen en jongeren in asielzoekerscentra. Het mes snijdt zo aan twee kanten: het bedrijf doet iets voor de maatschappij en de maatschappelijke organisaties krijgen expertise.
De la Rambelje krijgt uren van haar werkgever Hill & Knowlton en ze investeert zelf ook tijd. „Doneerden bedrijven vroeger een grote zak geld aan een goed doel en klopten ze zichzelf daarvoor luid en duidelijk op de borst, tegenwoordig is het steeds normaler iets terug te doen voor de maatschappij. Het is meer een extra voorwaarde die sollicitanten stellen en die door een bedrijf serieus wordt genomen dan een pr-stunt van het bedrijf.”
Laluz ziet dat de vrijwilligers steeds ouder worden. „We zijn begonnen met een leeftijdsgrens van 35, maar je ziet steeds meer mensen boven die leeftijd die hun expertise ook graag willen delen. Zij hebben naast enthousiasme ook veel ervaring en dat kunnen we uiteraard goed gebruiken”, vindt De la Rambelje.
Via Laluz gaat alles op vrijwillige basis. Voor ”Boost a World” op 10 oktober zijn inmiddels tien aanmeldingen binnen. Een advertentiecampagne in verscheidene tijdschriften, pro bono ontwikkeld door een reclamebureau, moet de overige negentig overhalen mee te komen doen en denken. De reclameposter, die later deze week te zien is, toont een stel hersenen op een bord, met daarbij de oproep kennis te doneren aan de voedselbank. „Het is voor bedrijven en mensen geen gemakzuchtige bijdrage, tijd en mensen investeren, maar wel een die steeds meer past bij deze tijd.”