Bijbels themapark stuit op venijn evolutionisten
Het Zwitserse bedrijf Genesis-Land, dat in 2012 een gelijknamig Bijbels themapark over de geschiedenis van de mensheid wil openen, moet op zoek naar een nieuwe locatie. De Duitse stad Heidelberg, waar het park mogelijk zou komen, heeft zich tegen de plannen gekeerd.
„We waren ons ervan bewust dat de vestiging van een Bijbels themapark niet zonder slag of stoot zou gaan”, zegt Herald Janssen, een van de initiatiefnemers. „Maar we staan behoorlijk versteld van de venijnige reacties.” Janssen is lid van de raad van bestuur van Genesis-Land en komt oorspronkelijk uit Sittard. Momenteel woont hij in Liechtenstein.Het themapark, qua grootte vergelijkbaar met zeventig voetbalvelden, concentreert zich rond vier paviljoens: Aarde (de schepping), Water (de zondvloed), Lucht (over het leven van Jezus en de Heilige Geest) en Vuur (de eindtijd). Ook de ”ark van Noach”, met daarin onder meer een congrescentrum en een museum, neemt een prominente plaats in.
Een haalbaarheidsstudie, die begon in het najaar van 2007, wees uit dat de omgeving van Heidelberg geschikt was voor de vestiging van een themapark. In het zuidwesten van Duitsland wonen veel koopkrachtige gezinnen. Er rolde echter een „vloedgolf van negatieve publiciteit” over Genesis-Land. Een verhitte discussie over schepping en evolutie ontspon zich. „Heidelberg pocht graag over zijn reputatie als stad van de wetenschap”, zegt Janssen. „Een themapark dat onder meer over de schepping verhaalt, past niet in dat plaatje.”
Volgens Janssen zijn vrijwel alle initiatiefnemers van het park „belijdend christen.” Met het themapark willen zij laten zien hoe de Bijbel spreekt over „waar wij vandaan komen, waar we naartoe gaan en alles wat daartussen gebeurt”, zodat de geseculariseerde samenleving haar joods-christelijke wortels leert kennen. Er zal nazorg zijn voor bezoekers die verder willen praten - zowel in het park zelf als in hun eigen omgeving. Genesis-Land legt hiervoor contacten met plaatselijke kerken. „Je hoopt dat ze er meer van willen weten”, zegt Janssen. „Dat ze onder de indruk zijn van bijvoorbeeld de tempel van Salomo, die tot in detail wordt nagebouwd.”
Voor de bouw van het park is om te beginnen 80 miljoen euro nodig. Het bedrijf gaf tot nog toe driekwart miljoen euro uit. Janssen strooit met enkele getallen, „om maar even aan te geven dat de plannen serieus zijn.”
Attracties moeten behalve educatie ook ontspanning bieden. Daarom verrijzen er naast de ”toren van Babel” (met restaurant) en ”de stad Ur in Chaldaea” bijvoorbeeld ook een waterachtbaan, waarin bezoekers „de zondvloed beleven”, een dinopark en een ”tuin van Eden” met een subtropisch klimaat en vogels.
Hologrammen van de apostelen en ’hun’ stemmen moeten de indruk wekken dat de bezoeker met hen oploopt en contact met hen heeft. Nieuwsgierigen kunnen via touchscreens hun honger naar informatie stillen.
Kan het Evangelie, dat toch ook ernstig is, samengaan met zo veel infotainment?
„De Bijbel spreekt ook over blijdschap, feesten, zang en dans. Ik zie vrolijkheid als verenigbaar met het geloof.”
Volgens Janssen probeert Genesis-Land in alles dicht bij de Bijbel te blijven. „Natuurlijk ontkom je in het themapark niet aan interpretaties. We willen ons echter niet binden aan een bepaalde denominatie.”