TNT voelt gevolgen afkoelende economie
De post- en pakketbezorger TNT voelt de gevolgen van de afkoelende economie in met name Europa. Ook heeft het bedrijf indirect last van de hoge olieprijs. TNT kwam maandag met tegenvallende resultaten over het tweede kwartaal en kreeg daardoor een forse tik op de beurs in Amsterdam.
De eerste twee maanden van het kwartaal verliepen volgens verwachting, aldus TNT. In juni echter groeide het aantal bezorgde pakjes bij de expressdivisie aanzienlijk minder sterk, vooral in Europa. Een sterke groei in opkomende markten kon dat niet geheel goedmaken. Ook kozen meer klanten met het oog op het onzekere economische klimaat voor het goedkopere wegtransport in plaats van het snellere luchtvervoer.Daardoor kwamen de marges onder druk te staan. Dat effect werd versterkt door een sterke stijging van de olieprijs. TNT kan de hogere brandstofkosten doorgaans doorberekenen aan klanten door brandstoftoeslagen te heffen. Ditmaal was dat echter onvoldoende om de prijsstijging geheel te compenseren.
Desondanks voorziet TNT nog altijd dat het de verwachtingen die het eind vorig jaar uitsprak over 2008, waar kan maken. Het put daarbij moed uit een licht herstel in de eerste weken van juli. Wel liet het bedrijf weten dat de omzet en winst aan de onderkant van de eerder aangegeven bandbreedte zullen vallen.
TNT kondigde maatregelen aan om de winstgevendheid van de expresstak te verbeteren. Bezuinigingen moeten binnen twee jaar jaarlijkse kostenbesparingen tussen de 100 en 125 miljoen euro opleveren. Volgens topman Peter Bakker zal dat hooguit tot een beperkt verlies van banen leiden. Hij denkt dat op veel andere terreinen kosten bespaard kunnen worden.
Zo denkt TNT erover om in te spelen op de ontwikkelingen door minder te gaan vliegen. Het bedrijf heeft daarvoor de mogelijkheid omdat het de afgelopen decennia een uitgebreid wegtransportnetwerk heeft opgebouwd, met name in Azië en Europa. Vooral de vervoersnetwerken in opkomende markten als China, India en Brazilië geeft TNT een voorsprong op zijn concurrenten. „Daar gaan we nog veel plezier van hebben”, aldus Bakker.
Ook de postdivisie was minder winstgevend dan vorig jaar. Het aantal bezorgde poststukken daalt nog altijd en de nieuwe cao die TNT onlangs na moeizame onderhandelingen sloot met de vakbonden, leidt tot hogere loonkosten in Nederland. Dankzij groei in het buitenland rolde er toch een iets hogere omzet uit.
Over de overnamespeculaties die de afgelopen weken flinke invloed hadden op de beurskoers van TNT, wilde Bakker niets zeggen. „Van dat soort geruchten hebben we er in de tien jaar dat TNT beursgenoteerd is wel meer gehad”, zei hij. Bakker benadrukte dat TNT prima in staat is zelfstandig op de been te blijven, ook in mindere economische tijden.
Het Amerikaanse FedEx, dat volgens verscheidene media gesprekken zou hebben gevoerd met TNT, gaf eerder dit jaar nog een winstwaarschuwing. Concurrent UPS deed dat ook. Beide bedrijven kampen echter vooral met problemen in de Verenigde Staten, waar TNT nauwelijks actief is.
TNT boekte een nettowinst van 205 miljoen euro, tegen 244 miljoen euro een jaar eerder. Dat is minder dan analisten in doorsnee hadden voorzien. De omzet steeg van 2,7 tot ruim 2,8 miljard euro, in lijn met de gemiddelde verwachting. Dat was deels toe te schrijven aan een groter aantal werkdagen omdat Pasen dit jaar vroeg viel.
Beleggers waren maandag niet onder de indruk van de resultaten van TNT. Het aandeel verloor bijna 10 procent van de waarde op de beurs in Amsterdam. Volgens een analist van zakenbank Petercam maken de tegenvallende resultaten het nogal onwaarschijnlijk dat TNT dit jaar aan zijn eigen verwachtingen kan voldoen.