KLM laat z’n tanden zien aan prijsvechters
KLM laat zijn tanden zien op de markt van prijsvechters. De luchtvaartmaatschappij brengt al haar goedkope vluchten onder in prijsbreker buzz. Deze dochter, nu nog onderdeel van KLM uk, wordt per 1 november een zelfstandige dochter. KLM-topman Van Wijk sluit op langere termijn een fusie met Air France niet uit.
KLM heeft de nieuwe strategie woensdag bekendgemaakt. Transavia-directeur F. van Pallandt heeft in opdracht van de KLM-top onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de activiteiten in het prijsbrekerssegment te bundelen. De huidige vloot van tien BAE 146-toestellen wordt vervangen door Boeings 737-300, waarmee de kosten gedrukt kunnen worden. KLM verwacht dat het aantal toestellen over drie tot vier jaar schommelt tussen de dertig en veertig.
KLM kiest, anders dan bijvoorbeeld British Airways, voor een strategie om zowel ’gewone’ als ’goedkope’ vluchten aan te bieden. BA heeft onlangs juist zijn prijsbreker Go van de hand gedaan. Sommige deskundigen zeggen dat gevestigde maatschappijen niet in staat zijn te werken volgens het relatief nieuwe, revolutionaire concept van prijsbreken.
Van Pallandt mag zelf buzz als pan-Europese prijsvechter leiden. Luchthaven Londen-Stansted is momenteel de thuishaven van buzz. De prijsvechter start begin volgend jaar een tweede basis aan de Britse zuidkust bij Bournemouth om zijn positie in Groot-Brittannië te optimaliseren. Van Pallandt zoekt verder nog twee andere thuisbases: een derde in Groot-Brittannië en een in de rest van Europa.
Buzz concentreert zich behalve op Groot-Brittannië vooral op Duitsland, Frankrijk en Spanje. De landen Duitsland en Frankrijk, waar KLM’s prijsvechter de nummer twee is, gelden als de snelst groeiende markten. Buzz is in onderhandeling met het nieuwe vliegveld Airport Niederrhein, net over de grens bij Nijmegen.
KLM heeft haast. Van Pallandt verwacht dat de Europese markt voor goedkope vluchten tot 2005 jaarlijks met 20 tot 30 procent groeit. „Genoeg plek om te groeien”, aldus Van Pallandt. „In 2006 zullen de prijsvechters 12 tot 13 procent van de markt in hun bezit hebben.” ”Low cost-carriers” als Ryanair, easyJet en buzz delen nu al 7 procent van de Europese markt. Buzz is drie jaar geleden opgericht en moet volgens verwachting dit jaar quitte spelen. Volgens Van Pallandt is het kostenniveau van buzz inmiddels gelijk aan dat van easyJet. Dit kan nog verder omlaag, aldus de topman.
KLM voegt buzz niet samen met Basiq Air, de prijsvechterspoot van Transavia. Basiq Air groeit zelfs met zeven nieuwe bestemmingen, van zes naar dertien. KLM verwacht geen concurrentie tussen de twee bedrijven. „De eerste opereert namelijk vanuit Londen, de tweede vanuit Amsterdam.” Transavia concentreert zich op chartervluchten en lijndiensten op de vakantiemarkt. KLM neemt wel een aantal routes van de dochter over die belangrijk zijn voor het wereldwijde netwerk van het bedrijf.
KLM maakte woensdag verder bekend dat KLM uk en KLM Cityhopper worden samengevoegd, om kosten te besparen. Bij de hele reorganisatie binnen het KLM-concern gaan geen banen verloren.
KLM-topman L. van Wijk sluit op de lange termijn een fusie met Air France niet uit. „We praten over een samenwerking die uiteindelijk kan uitmonden in een fusie. Een overname is niet aan de orde”, zei hij woensdag op een investeerdersbijeenkomst. Beide partijen zien niet veel heil in een los samenwerkingsverband, omdat zij elkaar daarbij blijven beconcurreren. De thuisbases van beide luchtvaartmaatschappijen, Charles de Gaulle en Schiphol, liggen erg dicht bij elkaar.
Samenwerking Air France-KLM is ingegeven omdat het Amerikaanse Delta (partner van Air France en Alitalia in het SkyTeam) wil samenwerken met de KLM-partners Continental en Northwest (Wings-alliantie). Van Wijk noemde de Fransen een goede partner voor de Nederlanders. KLM praat ook nog met British Airways. Volgens Van Wijk is de tijd nabij dat de laatste stappen in de wereldwijde alliantievorming worden genomen. „Er zijn niet zo veel opties meer. KLM moet oppassen niet geïsoleerd te raken.”