Opinie

IPhone

De iPhone is uitverkocht. Vorige week vrijdag al, op de eerste dag dat het hebbeding in de schappen lag. Topman Steve Jobs van Apple kondigde die dag aan dat de voorraad, circa 1 miljoen iPhones, mogelijk niet groot genoeg zou zijn om aan de vraag te voldoen.

17 July 2008 11:52Gewijzigd op 14 November 2020 06:07

Dat Apple al zo snel na de introductie nee moet verkopen, bewijst niet per se dat de iPhone ontzettend populair is. De werkelijkheid is gecompliceerder. Uit enkele onderzoeken bleek dat veel Nederlandse winkels maar enkele tientallen exemplaren op voorraad hadden. Zeker bij een product waarop geïnteresseerde kopers al maanden zaten te wachten, is het niet verwonderlijk dat het handjevol apparaten snel is verkocht.Het is een slimme vorm van marketing, waarbij het mes aan twee kanten snijdt. Dat zo’n telefoon in één dag uitis verkocht, wekt de indruk dat er veel vraag naar is. Tegelijkertijd kan Apple veilig de kat uit de boom kijken zonder het risico met een onverkochte voorraad te blijven zitten.

Deze strategie past bij het imago van Apple: eigenzinnig. De iMac was een van de eerste computers zonder diskdrive. De muziekbestanden van Apple, iTunes, konden eerst alleen op de iPod worden afgespeeld. De eerste versie van de iPhone was bij zijn presentatie, in januari 2007, het eerste model met een aanraakscherm in plaats van een toetsenbord. En nu is de iPhone in Nederland alleen verkrijgbaar met een abonnement van T-Mobile.

Zo probeert Apple een aureool van exclusiviteit te bereiken. Dat leidt er zelfs toe dat de merknaam algemeen ingeburgerd raakt. Muziekspelers van andere merken worden gemakshalve aangeduid als een iPod en er is ook een werkwoord van afgeleid: podcasten: het verspreiden van geluidsbestanden via internet, om ze later op een iPod te beluisteren.

Zo is iPhone inmiddels een synoniem voor een nieuwe generatie mobiele telefoons. Het apparaat met het appeltje staat daarbij model voor een reeks aan klonen en concurrenten die de iPhone qua mogelijkheden royaal voorbijstreven. De nieuwe mobieltjes onderscheiden zich vooral op twee punten: ze hebben grote schermen en zijn geschikt voor snel mobiel internet. Dat eerste is van belang om foto’s en internetpagina’s in goede beeldkwaliteit te tonen.

De mogelijkheid om te internetten is al op veel toestellen aanwezig, maar het nieuwe toestel heet voluit iPhone3G omdat het gebruikmaakt van de derde generatie netwerken. De nieuwe Appleklanten kunnen daarmee kosteloos internetten met een snelheid die in de buurt komt van die van adsl.

De iPhone markeert een breukvlak in de ontwikkeling van de computertechnologie. Het mobieltje is geëvolueerd tot een draagbare computer met een volwaardige internetverbinding, weliswaar zonder toetsenbord maar met een deugdelijk scherm. Dat plaatst gewetensvolle ouders voor nieuwe vragen. Er zijn veel nuttige toepassingen, maar de bezwaren van ’gewoon’ internet wegen op een mobieltje minstens zo zwaar. De sociale controle op het gebruik ontbreekt volledig. Filters voor mobieltjes zijn nog schaars, terwijl een derde van de gebruikers al over mobiel internet beschikt. Wat betreft de bezinning hierover is er sprake van grotendeels braakliggend terrein.

Meer over
Commentaar

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer