Protestacties truckers van de baan
Het schrikbeeld van actievoerende truckers die het wegverkeer in Nederland tot stilstand brengen, wordt geen realiteit. Het kabinet en de transportsector sloten woensdag na maandenlange ruzie en actiedreiging een akkoord over een pakket maatregelen dat de pijn van de hoge brandstofprijzen moet verzachten.
Staatssecretaris De Jager van Financiën en de belangrijkste belangenorganisaties in de transportsector traden woensdag tijdens een gezamenlijke persconferentie in Den Haag met hun afspraken naar buiten.Voorzitter Sakkers van Transport en Logistiek Nederland (TLN) herhaalde nog eens dat de sector „zeer teleurgesteld” is over het feit dat de op 1 juli doorgevoerde accijnsverhoging op diesel met 3 cent gehandhaafd blijft. De transportbranche is er ook niet blij mee dat hij er niet in is geslaagd de jaarlijkse indexatie van de dieselprijzen van tafel te krijgen.
Desondanks spraken de brancheorganisaties TLN, EVO, KNV en VERN (eigen rijders) hun waardering uit voor de inspanningen van het kabinet om uit de impasse te komen. Ze zijn blij dat er in tegenstelling tot het buitenland geen blokkadeacties hebben plaatsgevonden. „Er zijn geen wilde taferelen geweest, en daar prijs ik de sector voor”, aldus Sakkers. VERN-voorzitter De Waardt gaf aan dat eerder opgeschorte acties nu definitief van de baan zijn.
Het kabinet is daar content mee. Het beloofde dat er gedurende de lopende regeringsperiode geen verdere verhogingen van de dieselaccijnzen meer komen. De ministerraad ziet verder af van de geplande verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor vracht- en bestelauto’s. Voor de periode van 2009 tot 2011 zou dat de sector 114 miljoen euro aan directe belasting schelen.
De overheid trekt daarnaast 62 miljoen euro uit voor zogenoemde vergroeningsmaatregelen. De subsidies uit deze pot maken het voor de sector aantrekkelijker om energiezuinige en milieuvriendelijke vrachtwagens aan te schaffen. De sector en het kabinet gaan verder een campagne opzetten om het imago van de branche te verbeteren.
Vrachtwagenchauffeurs tanken deze dagen massaal in België als gevolg van een deal die de VERN heeft gesloten met een oliemaatschappij in dit buurland. „Onze leden betalen nu in België per liter aan de pomp 25 eurocent minder”, zei VERN-voorzitter De Waardt woensdag. „Op een volle tank van 1200 liter scheelt dat 300 euro.”
Volgens De Waardt nemen de leden van de VERN massaal de wijk naar België voor hun brandstof. „Een gemiddelde vrachtwagen verbruikt jaarlijks ongeveer 50.000 liter diesel. Het voordeel van tanken in België bedraagt dan 12.500 euro. Je zou wel gek zijn als je dan in Nederland ging tanken.”