Gorkumse veertaxi kan ook blussen
De gemeente Gorinchem krijgt een nieuwe, innovatieve veertaxi. „Dit concept is uniek in Nederland. Onze nieuwe veertaxi wordt ingezet als veerpont, als taxi en ook nog als blusboot. Daarmee beschikt Gorinchem over een heel bijzondere primeur.”
Directeur J. van Woerkum van Damen Shipyards stak zijn enthousiasme gistermiddag niet onder stoelen of banken. Samen met de gemeente Gorinchem ontwikkelt zijn bedrijf de nieuwe boot.Om dat te bezegelen, ondertekenden Van Woerkum en burgemeester P. IJssels van Gorinchem dinsdag het contract voor de bouw van het schip. Een flinke ruk aan de scheepsbel bezegelde de plechtigheid. De veertaxi moet in 2009 worden opgeleverd.
Al sinds 1994 vaart het veerbedrijf van de gemeente Gorinchem op Woudrichem en Sleeuwijk. In de zomer komen daar voor de toeristen de bestemmingen Slot Loevestein en Fort Vuren bij. Met elkaar zijn deze bestemmingen goed voor gemiddeld 400.000 overzettingen per jaar. Steeds vaker gebruiken omwonenden de schepen ook als alternatief voor de filegevoelige Merwedebrug.
Om in te kunnen spelen op de toeristische omgeving en om aan de inwoners een goede service te bieden, beschikt het Gorkumse veerbedrijf inmiddels over drie schepen.
De veertaxi is bedoeld als aanvulling op de bestaande veerboten en de watertaxi. „We wilden een extra impuls aan het gebied geven”, aldus burgemeester IJssels. Hij vindt het opmerkelijk dat het grote netwerk van veerboten en -taxi’s in het gebied rond Gorinchem zo rendabel is, in tegenstelling tot veel andere gebieden. „In de gemeenteraad wordt nooit een discussie gevoerd of we er geld aan moeten besteden. Het is alleen de vraag hoe we er nog meer rendement uit kunnen halen.”
De nieuwe veertaxi wordt allereerst ingezet als gewone veerpont, waarbij de boot een normale snelheid zal aanhouden. In die functie is er plaats voor dertig passagiers met twintig zit- en tien staanplaatsen. Daarnaast kan het nieuwe vaartuig gebruikt worden als taxi. Dan vaart de boot met een snelheid van ongeveer 40 kilometer per uur en kunnen er maximaal twaalf passagiers aan boord.
De nieuwe boot is toegankelijk voor rolstoelers en voorzien van toiletten. Bovendien is er koffie aan boord te koop. Technisch wordt de boot -16,5 meter lang, 5 meter breed en 1 meter diep- uitgerust met een aantal snufjes, zodat de veertaxi overal makkelijk aan kan meren.
Het meest saillante onderdeel van dit project is dat de boot wordt voorzien van blusapparatuur en zo nodig ingezet kan worden bij de calamiteitenbestrijding. Burgemeester IJssels: „De blusboten moeten nu uit Dordrecht of Tiel komen. Met de nieuwe veertaxi hebben we een eigen, snelle blusvoorziening. Ook daarin is dit project uniek.”