Fouten bij betalen via internet
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) moet strenge eisen stellen aan incassomachtigingen via internet.
Het komt te vaak voor dat bij mensen automatisch geld van de rekening wordt afgeschreven zonder de vereiste handtekening. Ook blijken bedrijven wel eens meer of vaker geld af te schrijven dan afgesproken. Dat heeft de Consumentenbond vrijdag bekendgemaakt. De bond heeft de afgelopen maand een zogeheten rodekaartactie gehouden. Consumenten konden via de website van de belangenorganisatie een rode kaart sturen naar het bedrijf dat misbruik maakte van een automatische incasso via internet.
De Consumentenbond heeft bijna 200 klachten ontvangen. De bedrijven Planet Media Group en UPC sprongen er volgens de bond uit wat aantallen rode kaarten betreft. „Ongetwijfeld hebben we het over een topje van de ijsberg, want het gaat hier om een beperkte enquête”, aldus een woordvoerster van de bond.
Steeds meer bedrijven bieden de mogelijkheid om een product te bestellen via internet en te betalen door middel van een automatische incasso. Een consument moet een handtekening zetten voordat een bedrijf gerechtigd is om geld van diens rekening af te schrijven.
De bond vindt dat de NVB strenger moet zijn voor bedrijven die met incassomachtigingen op het internet werken. Instellen van een elektronische handtekening of een geheim klantnummer zou het betalen via internet al veiliger kunnen maken. Verder moet de NVB het incassocontract van een bedrijf opzeggen als dit zich voortdurend niet aan de regels houdt.
NVB-secretaris G. Boudewijn spreekt van een nieuwe betalingstrend, waarvoor nog niks is geregeld. „Een internetmachtiging is dan ook nog niet rechtsgeldig. Als een consument zegt dat er via internet met een machtiging ten onrechte geld van zijn rekening is gehaald, hoeft hij maar naar zijn bank te stappen en de transactie wordt teruggedraaid.”