Dassault geeft kabinet vijf jaar respijt opvolging F16
Niet nu, maar pas over vijf jaar hoeft Nederland pas een keuze te maken over de opvolging van de F16. De Franse vliegtuigbouwer Dassault hoopt met dit aanbod het kabinet ervan te weerhouden nu al, onder druk van de Verenigde Staten, te kiezen voor het mee-ontwikkelen van de Joint Strike Fighter (JSF).
Dassault deed maandag een ultieme poging de Nederlandse besluitvorming te beïnvloeden. Naar verwachting hakt het kabinet de tweede helft van deze maand de knoop door over de opvolging van de F16. De kandidaten zijn de JSF van Lockheed-Martin, de Eurofighter Typhoon (een Duits-Brits-Spaans-Italiaans toestel) en de Rafale van het Franse Dassault.
De JSF lijkt momenteel de beste papieren te hebben. Zowel de luchtmacht als de Nederlandse defensie-industrie gaan voor ”Amerikaans”. Washington dringt al enige tijd aan op een snel besluit en minister De Grave (Defensie) zegde de Amerikanen vorige maand toe nog dit jaar een keuze te maken.
In ruil voor 800 miljoen dollar mag Nederland van de Amerikanen deelnemen aan het productierijp maken van de JSF. De Nederlandse defensie-industrie heeft al aangeboden tussen de 380 en 470 miljoen gulden voor haar rekening te nemen.
Dassault verbaast zich over de haast die het kabinet ineens heeft. President-directeur Claude Edelstenne liet maandag weten dat Dassault zijn voorstel al twee jaar geleden bij Defensie heeft neergelegd. Een bevestiging is anderhalve maand geleden nog naar staatssecretaris Van Hoof verzonden. Kort daarop trachtte de Franse premier Jospin via een brief premier Kok nog te overtuigen.
Dassault biedt, verdeeld over twee periodes van vijf jaar, Nederland een volwaardig partnerschap bij de verdere ontwikkeling en productie van de Rafale. Daarvoor vraagt het wel een Nederlandse investering van 200 miljoen euro (440 miljoen gulden). Die bijdrage levert volgens Dassault Nederland uiteindelijk 900 miljoen euro (bijna 2 miljard gulden) op.
Pas na de eerste fase van vijf jaar, rond 2006, verlangt Dassault van Nederland duidelijkheid of het de Rafale inderdaad wil. Het staat het kabinet echter vrij om op dat moment alsnog te kiezen voor de JSF.
Nederland heeft 12 tot 14 miljard gulden over voor de vervanging van de huidige F16-vloot per 2010. De aankoop van honderd Rafale’s kost Nederland zo’n 7 miljard euro (15 miljard gulden). Daar staat blijkens het aanbod van Dassault de productie van een nieuw model Rafale in Nederland tegenover.