PS Zuid-Holland akkoord met nieuw tracé RijnGouwelijn
De Provinciale Staten van Zuid-Holland zijn woensdag akkoord gegaan met het nieuwe tracé voor de RijnGouwelijn door Leiden.
De lightrailvoertuigen van de RijnGouwelijn moeten in 2015 vanuit Gouda via Alphen aan den Rijn en door de drukke binnenstad van Leiden naar de kustplaatsen Katwijk en Noordwijk gaan rijden. In Leiden bleek echter nogal wat weerstand te zijn om de relatief grote tramachtige voertuigen door de smalle winkelstraat Breestraat te laten rijden. Tijdens een referendum in maart 2007 zei de Leidse bevolking massaal nee tegen het plan. Het toenmalige college had beloofd zich aan de uitslag te houden en kwam daarmee in conflict met de provincie Zuid-Holland.Daarop besloot de provincie met instemming van de Statenleden haar doorzettingsmacht te gebruiken als Leiden bleef tegenwerken om de RijnGouwelijn door de stad aan te leggen. De daaropvolgende gesprekken tussen het nieuwe college van Leiden en verantwoordelijk gedeputeerde A. van Dijk resulteerden in een voorstel voor een nieuw tracé voor de RijnGouwelijn door Gouda. Hierbij verlaat de lightrail bij station Leiden-Lammenschans het bestaande spoor en gaat dan via een dubbelspoor over de Lammenschansweg en de Hooigracht. Daar maakt de tram een haakse bocht naar de Langegracht, kronkelt dan over het Schuttersveld en maakt weer een haakse bocht om voor Leiden-CS uit te komen. Dit tracé is alleen mogelijk als de Hooigracht autoluw wordt. Het doorgaande verkeer dat daar nu passeert, moet over een nieuw aan te leggen Ringweg-Oost gaan rijden.
De gemeenteraad van Leiden ging op 19 juni akkoord met de bestuursovereenkomst waarin het nieuwe tracé is opgenomen. De Provinciale Staten van Zuid-Holland volgden gisteren. De fracties SP, D66 en Partij voor de Dieren stemden tegen.
Overigens betekent deze goedkeuring niet dat het tracé door de Breestraat van de kaart is. Eerder op de vergadering gisteren ging het merendeel van de Statenleden akkoord met een herziening van het streekplan waarin het oude tracé nog is opgenomen. Als het nieuwe traject te veel gaat kosten, kan de provincie daardoor toch nog terugvallen op het oude plan, zonder dat daarvoor het streekplan moet worden gewijzigd.