Economie

Visser krijgt hulp EU voor dure diesel

Vissers in Nederland en andere EU-landen krijgen hulp wegens de dure diesel. Het is nog niet precies duidelijk in welke vorm die hulp wordt gegoten, maar te denken valt aan meer subsidie voor zuiniger motoren, lichter vistuig en betere verkoop.

Redactie economie
25 June 2008 09:53Gewijzigd op 14 November 2020 06:01
LAUWERSOOG - Een garnalenvisser zet zijn netten uit voor de kust van Lauwersoog. Vissers in Nederland en andere EU-landen krijgen hulp wegens de dure diesel. Het is nog niet precies duidelijk in welke vorm die hulp wordt gegoten. Foto ANP
LAUWERSOOG - Een garnalenvisser zet zijn netten uit voor de kust van Lauwersoog. Vissers in Nederland en andere EU-landen krijgen hulp wegens de dure diesel. Het is nog niet precies duidelijk in welke vorm die hulp wordt gegoten. Foto ANP

Een land mag onder voorwaarden ook vissers betalen als die drie maanden aan de kant willen blijven.De ministers van Visserij van de EU-landen reageerden dinsdag positief op voorstellen van EU-commissaris Borg van Visserij. Vooral Zuid-Europese landen hadden gevraagd om de hulp voor de vissers, die havens en wegen hadden geblokkeerd uit protest tegen de dure diesel.

De commissaris en de ministers noemen de situatie in de visserij erg zorgelijk. „In de visserij gaat de helft van de omzet op aan brandstof”, zei de commissaris. „Dat is vrij uniek vergeleken met andere sectoren.”

Vissers betalen nu zo’n 70 cent per liter vissersdiesel. Dat is minder dan automobilisten, maar door het grote verbruik varen vele vissers met verlies.

Minister Verburg (Visserij) wil dat Brussel meer geld vrijmaakt voor de sector dan de geplande 20 à 25 miljoen euro. „Meer geld is nodig, gelet op de ernst van de situatie en de verwachtingen die de commissaris heeft gewekt bij zijn bezoek aan Nederland”, zei Verburg.

De minister verwacht veel heil van subsidies om scheepsmotoren zuiniger te maken of overtollige schepen uit de vaart te nemen. Ze voelt echter weinig voor het EU-plan om vissers te betalen als ze drie maanden aan de kant blijven. „Dat lost het probleem niet op. De olie blijft duur”, verwacht de minister.

Verburg denkt erover om haar eigen budget voor de komende jaren naar voren te halen voor dit soort maatregelen. De minister heeft de afgelopen jaren zo al veel projecten gesteund om vissersschepen energiezuiniger en kleiner te maken. Zo is er besloten om vijf schepen uit te rusten met efficiënt elektrisch vistuig, de zogeheten pulskor.

Ben Daalder, voorzitter van de Federatie Visserijverenigingen, wil dat de minister weer subsidie geeft om kotters uit de vaart te nemen. Volgens hem zijn er nog zo’n dertig vissers die willen stoppen. Ook vraagt hij tegemoetkoming voor de sociale premies die bemanningsleden nu moeten betalen.

Minister Verburg benadrukt dat ze al 23 kotters uit de vaart heeft genomen, tegen betaling van 28 miljoen euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer