Economie

Super de Boer: klant blijft kopen

De stagnerende economische groei speelt supermarktbedrijf Super de Boer nog geen parten. Klanten houden nog niet massaal de hand op de knip of laten de duurdere A-merken liggen voor goedkopere alternatieven, aldus Super de Boer-topman Brouwer dinsdag.

ANP
24 June 2008 15:23Gewijzigd op 14 November 2020 06:00
De stagnerende economische groei speelt supermarktbedrijf Super de Boer nog geen parten. Klanten houden nog niet massaal de hand op de knip of laten de duurdere A-merken liggen voor goedkopere alternatieven, aldus Super de Boer-topman Brouwer dinsdag. Fot
De stagnerende economische groei speelt supermarktbedrijf Super de Boer nog geen parten. Klanten houden nog niet massaal de hand op de knip of laten de duurdere A-merken liggen voor goedkopere alternatieven, aldus Super de Boer-topman Brouwer dinsdag. Fot

In het eerste halfjaar rekenden klanten voor 947 miljoen euro boodschappen af. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 972 miljoen euro, maar toen had Super de Boer ruim veertig meer winkels. De keten zag de gemiddelde weekomzet per winkel in de eerste 24 weken van dit jaar met 10,7 procent stijgen naar 126.000 euro.Brouwer verwacht dan ook dat de eerder afgegeven doelstelling van een omzet in 2008 van meer dan 2 miljard euro gehaald gaat worden. „Er is geen enkele aanleiding om onze doelstelling te wijzigen".

Beleggers reageerden niettemin teleurgesteld op de omzetcijfers. Het aandeel schaarde zich onder de grote verliezers en noteerde aan het begin van de middag een verlies van 8,6 procent op 3,40 euro.

Super de Boer, dat in 2007 na jaren van verlies weer zwarte cijfers schreef, boekte in het eerste halfjaar 4,2 procent meer omzet dan in de eerste zes maanden van 2007. Het gaat hierbij om de zogenoemde identieke omzetgroei, de verkopen van een groep van ongeveer 290 winkels die onveranderd is gebleven. Brouwer verwacht dat de identieke omzetgroei in 2008 „tenminste" hetzelfde zal zijn als in 2007.

De groei in het tweede kwartaal liep terug ten opzichte van een jaar eerder, met name omdat Pasen dit jaar in het eerste kwartaal viel. Bovendien had de keten in het tweede kwartaal minder grote acties dan een jaar eerder. Super de Boer stootte vorig jaar niet-rendabale winkels af, waaronder de oude Konmar- en Edahfilialen. Alleen de eigen formule bleef over. Het concern is sinds vorig jaar bezig met het restylen van de eigen winkels. Dit jaar moeten er in totaal veertig een metormafose ondergaan. Hiervan is de helft al uitgevoerd, vertelde Brouwer. Met de reorganisatie, die varieert van het ombouwen tot vernieuwen van filialen, is een investering van 20 miljoen euro gemoeid.

„We zijn druk bezig onze eigen positie te verbeteren", aldus Brouwer. De topman zei dat Super de Boer niet bezig is om andere partijen te benaderen voor een mogelijke overname. „We houden onze oren en ogen natuurlijk open". Zelf is de onderneming niet benaderd, zei de topman.

Volgens Brouwer is het „onafwendbaar" dat een verdere krachtenbundeling in de supermarktbranche op stapel staat nu grootmachten als Albert Heijn en inkooporganisatie Superunie ook verder groeien. „Dat noodzaakt andere partijen tot samenwerking."

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer