„Pabo kan meer mannelijke studenten aantrekken”
De pabo’s moeten de opleiding voor jongens aantrekkelijker maken door meer aandacht te besteden aan kennisoverdracht en leidinggeven. Ook kunnen ze overwegen een verkorte opleiding aan te bieden.
Die aanbevelingen doen de studenten die deel uitmaken van de medezeggenschapsraad van hogeschool Driestar educatief. Zij hielden een enquête onder de mannelijke studenten op de pabo. De onderzoekers denken dat de obstakels die deze studenten ervaren in sterkere mate ook gelden voor jongens die uiteindelijk niet voor de pabo hebben gekozen.Op hogeschool Driestar educatief is het percentage jongens 16,6; dat is 0,6 procent lager dan gemiddeld op de Nederlandse pabo’s.
De Gereformeerde Hogeschool (GH) in Zwolle komt op 20,8 procent. De onderzoekers denken dat dit met name komt doordat de GH de opleiding ook in drie jaar aanbiedt. De Iselinge Hogeschool, die dat ook doet, haalt eveneens een hoog percentage jongens (22,8). Ook Driestar educatief zou een dergelijke verkorte opleiding kunnen overwegen, stellen de onderzoekers.
De enquête bevestigt dat de pabo een imagoprobleem heeft: veel jongens vinden de opleiding te soft, te weinig uitdagend.
Volgens de onderzoekers moeten docenten „zich niet altijd richten op de juffrouw die het kwetsbare kind wil helpen, maar meer op de meester die kennis wil overdragen.” De studenten moeten in de eerste jaren al keuzeprogramma’s aangeboden krijgen.
Naast het bestaande curriculum moet er meer aandacht komen voor het leidinggeven aan een klas of school. Om het softe imago van de pabo tegen te gaan, zou het vak Engels een vaste plaats in het onderwijsprogramma kunnen krijgen.
Stoere figurant
De keuze voor de pabo wordt soms al op jonge leeftijd gemaakt, meestal doordat men geïnspireerd is door een of meerdere personen. Van de ondervraagde leerlingen geeft 62 procent aan pas na de zestiende verjaardag voor de pabo te hebben gekozen.
De onderzoekers doen de aanbeveling actiever jongens te werven in het voortgezet onderwijs en in advertenties vaker een „stoere” mannelijke figurant te gebruiken.
Daarbij moet er nadrukkelijker de aandacht op worden gevestigd dat bij Driestar educatief twee studies (pabo en lerarenopleiding voortgezet onderwijs) gecombineerd kunnen worden.