KLM stuurt brandbrief naar Tweede Kamer
Directeur Hartman van de luchtvaartmaatschappij KLM heeft een brandbrief gestuurd naar de Tweede Kamer. Daarin waarschuwt hij voor ondermijning van de concurrentiepositie van KLM en de luchthaven Schiphol als gevolg van stijgende kosten. Dat maakte KLM donderdag bekend.
Hartman doelt op kostenverhogende overheidsmaatregelen, zoals de Nederlandse vliegtaks en de geplande invoering van de handel in emissierechten op Europees niveau. Hij noemt die maatregelen „achterhaald door de realiteit" en vreest dat de luchtvaart erdoor wordt „doodgedrukt".De hoog opgelopen brandstofprijzen zijn volgens de KLM-topman een verhaal apart. „Het is aan ons als bedrijfsleven om daar in de markt een oplossing voor te vinden. KLM heeft in de afgelopen negentig jaar laten zien dat zij de nodige stormen kan doorstaan", aldus Hartman.
De vliegbelasting die vanaf 1 juli geldt voor alle vliegreizen vanaf Nederlandse luchthavens, mist volgens Hartman zijn doel. Door de dure kerosine worden luchtvaartbedrijven immers al beloond voor een lager brandstofverbruik. „Bij de huidige brandstofprijs heeft de luchtvaart geen extra prikkels nodig om zuiniger te vliegen". Bovendien wijken veel reizigers als gevolg van de vliegtaks uit naar Duitse en Belgische luchthavens, stelt hij.
Het nieuwste voorstel voor handel in emissierechten jaagt de luchtvaartsector eveneens onnodig op kosten, zegt de KLM-topman. Het idee erachter is dat vervuilende bedrijven meer gaan betalen naarmate zij meer van het broeikasgas koolstofdioxide (CO2) uitstoten. Maar in de jongste versie van het plan van de milieucommissie van het Europees Parlement is sprake van veiling van emissierechten. Dat leidt volgens KLM tot verdrievoudiging van de kosten.
Hartman wijst de Tweede Kamer op het belang van de Nederlandse luchtvaartsector voor de werkgelegenheid en de economie. Met een toegevoegde waarde van tussen de 5 en 6 miljard euro levert Schiphol een bijdrage van 2 procent aan het bruto nationaal product (bnp), stelt de KLM-voorman. Bovendien verdienen ruim 30.000 mensen op en rond Schiphol hun brood en zijn nog eens 100.000 mensen voor hun inkomen indirect afhankelijk van de luchthaven.