Skyline Kruiningen definitief veranderd
Met het omverhalen van de restanten van de heftorens van de Kruiningse veerhaven maandag, is de skyline van het Zeeuwse dorp definitief veranderd.
Burgemeester A. J. Huisman van Reimerswaal had maandag de eer om samen met twee anderen de explosie in te leiden.Enkele honderden mensen kijken gespannen toe. Het aftellen begint. Drie… twee… één… Een knal en een stofwolk, maar de beloofde „spectaculaire” gebeurtenis blijft uit. De restanten van de heftorens staan nog steeds fier overeind. Twee grote kranen moeten eraan te pas komen om de torens alsnog omver te halen.
„De laatste keer dat er zo veel mensen hier waren, was toen de veerdienst nog in functie was en de mensen in hun auto moesten wachten op de boot”, zegt projectontwikkelaar H. de Koster. „Vandaag komt er echter geen boot.”
De wat oudere generatie Kruiningenaren kan zich de bouw van het veerhaventerrein in 1967 nog herinneren. De tijd van heimwee naar vroegere tijden, toen de veerboten nog voeren, is echter voorbij. De veerdienst is al ruim vijf jaar uit de vaart. „Vroeger stond je toch zo een uur te wachten op de boot, nu kun je meteen doorrijden”, zegt een van hen. „Dat is toch wel een verbetering.”
Vanaf 1943 tot maart 2003 was er een veerdienst tussen Kruiningen en Perkpolder (Zeeuws-Vlaanderen). De dienst verdween in 2003 met de komst van de Westerscheldetunnel. In de drukste jaren (rond 1989) werden er gemiddeld ruim 9000 passagiers en zo’n 4500 voertuigen per dag vervoerd. In vijftien minuten werden ze naar de overkant gebracht.
Een tijdperk is afgesloten en een nieuwe periode breekt aan. Als alles volgens plan verloopt, staan er in het jaar 2012 180 woningen en 70 appartementen op het terrein van de Kruiningse veerhaven.