Binnenland

Nederlands gezin zeilt door Somalisch piratengebied

De Nederlandse zeezeiler Edo Ankum (42) is samen met zijn gezin door de beruchte Golf van Aden bij Somalië gevaren. Hij maakte piraterij van dichtbij mee en kroop door het oog van de naald. „Elke keer als je een boot zag in de verte, schoot je in de stress", aldus Ankum woensdag vanuit zijn woonplaats Tel Aviv.

ANP
4 June 2008 18:11Gewijzigd op 14 November 2020 05:55
De Nederlandse zeezeiler Edo Ankum (42) is samen met zijn gezin door de beruchte Golf van Aden bij Somalië gevaren. Hij maakte piraterij van dichtbij mee en kroop door het oog van de naald. „Elke keer als je een boot zag in de verte, schoot je in de stres
De Nederlandse zeezeiler Edo Ankum (42) is samen met zijn gezin door de beruchte Golf van Aden bij Somalië gevaren. Hij maakte piraterij van dichtbij mee en kroop door het oog van de naald. „Elke keer als je een boot zag in de verte, schoot je in de stres

Dit najaar verschijnt zijn boek Rondom Afrika (uitgeverij Gottmer) over de zeiltocht die hij maakte met zijn vrouw en 4-jarige zoontje en 2-jarige dochtertje. De vijf jaar durende reis voerde hen via de Middellandse Zee naar Zuid-Afrika, waar ze in 2007 aanlegden.Gedurende vier weken voer het gezin op de Sally Lightfoot langs de kust van Somalië. Ankum en zijn vrouw wisten dat er schepen werden gekaapt in het gebied, maar wilden toch graag naar Zuid-Afrika varen. De kans dat je schip overvallen werd, was drie jaar geleden minder dan 1 procent. „We wilden graag gaan, dus dan ga je relativeren", aldus de zeiler. „Achteraf hebben we het gevaar onderschat. Ik zou het niet nog een keer doen".

Voor de kust van Somalië loopt een van de drukstbevaren zeeroutes ter wereld. Het Oost-Afrikaanse land gaat al jaren gebukt onder oorlog en anarchie. Het heeft nauwelijks een marine, waardoor zeerovers er de vrije hand hebben. Somalische piraten kaapten onlangs een Nederlands schip, de Amiya Scan. Zij hebben het vaartuig nog steeds in bezit en eisen omgerekend 700.000 euro.

„In het gebied is er niemand om je te helpen". Er waren wel westerse patrouilleschepen, maar daar hebben ze er maar een paar van gezien. „Amerikaanse zeilers hadden zelf geweren meegenomen aan boord. Wij Nederlanders zijn dat toch niet gewend". Sommige schippers schoten vuurpijlen af op zeerovers, die automatische geweren hadden. „Je kunt niets doen", schetst Ankum de situatie.

Het roer omgooien en terugkeren was volgens hem ook geen optie. „Dan moet je duizenden kilometers terugzeilen. Bovendien kun je niet zomaar terug, je bent afhankelijk van de seizoenen".

Elke ochtend had het gezin via een radionetwerk overleg met andere boten in het gebied. Een van hen meldde een overval. „Toen we later op de kaart keken, zagen we dat het op slechts 20 zeemijl van ons was gebeurd. Dan schrik je je helemaal kapot". Dat had de Nederlanders ook kunnen overkomen. Ankum en zijn echtgenote waren enorm opgelucht toen ze na een spannende tijd ongeschonden uit het gebied kwamen.

De VN-Veiligheidsraad nam maandag een resolutie aan tegen de toenemende piraterij voor de kust van Somalië. Landen mogen schepen en vliegtuigen inzetten om, in samenwerking met de Somalische overheid, op piraten te jagen. Ook binnen de territoriale wateren van het Afrikaanse land. Cruciaal daarbij is volgens Ankum de inzet van helikopters om snel ter plaatse te kunnen zijn.

De wereldreiziger laat na de publicatie van zijn boek een nieuw zeilschip bouwen, waarmee hij met toeristen naar afgelegen gebieden wil varen, zoals Groenland en Antarctica. De Golf van Aden laat hij voortaan links liggen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer