Kabinet komt transportsector niet tegemoet
Ondanks protest van de transportsector is het kabinet vooralsnog niet van plan de verhoging van de accijns op diesel met 3 cent per 1 juli te schrappen.
Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) zei donderdag „een luisterend oor” voor de branche te hebben, maar hij benadrukte dat de accijnsverhoging wettelijk vastligt en daarmee is volgens hem „de ruimte klein”. Hij wees erop dat de dieselprijs in Nederland concurrerend is met omringende landen. „Het is echt niet zo dat ons land een ongunstig vestigingsklimaat heeft voor de transportsector”, aldus De Jager. Hij gaf aan dat de accijnzen altijd een vast onderdeel uitmaken van de brandstofprijs.De branche voerde donderdag actie tegen de hoge brandstofprijzen. Weggebruikers waren opgeroepen om om kwart voor twaalf drie keer te toeteren tegen de accijnsverhoging op 1 juli. Voorzitter Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland stelde dat de transportbranche de steun aan de plannen voor een kilometerheffing weleens zou kunnen opschorten. Dit is geen dreiging, maar het einde van de dieselprijsstijging is niet in zicht, aldus Sakkers. Hij wil een gesprek met een kabinetsdelegatie.
Bovenaan zijn wensenlijstje van vijf punten staat het terugdraaien van de voorgenomen accijnsverhoging. TLN en EVO vragen verder om een zogenoemde dieselprijsstabilisator om prijsschommelingen te dempen. Gaat de olieprijs omhoog, dan gaat de dieselaccijns omlaag en andersom.
Ook wil de sector de dieselaccijns van 37,2 cent omlaag naar het Eutopese minimum van 30,2 cent.
Sakkers overhandigde met EVO–directeur directeur Dick van den Broek Humprey het wensenlijstje als petitie aan Tweede Kamerleden van CDA, PvdA, SP, VVD, D66 en PVV. VVD, met fractieleider Mark Rutte, en PVV spraken hun volle steun uit. De rest was afhoudend.