ActiZ: Kwaliteit zorg niet te verbeteren
Kwaliteitsverbetering in verpleeg- en verzorgingshuizen is simpelweg onmogelijk. ActiZ, de koepelorganisatie van verpleeghuizen, stelde dat woensdag. Volgens de verpleeghuizen draaiden zorgverzekeraars dit jaar bij verpleeghuizen de duimschroeven verder aan en dwongen zij lagere tarieven voor zorg af.
In totaal is er volgens ActiZ 3,1 tot 4,8 procent gekort op de tarieven die instellingen voor ouderenzorg via de zorgverzekeraars in rekening kunnen brengen. Bij thuiszorg zou er de laatste jaren tot 9 procent zijn bezuinigd.Het is volgens de verpleeghuizen en instellingen voor thuiszorg hierdoor onmogelijk de zorg te moderniseren en voorzieningen te bieden die bij de wensen van cliënten aansluiten. Maar liefst 60 procent van de zorgaanbieders verwacht in de loop van het jaar problemen door de huidige manier van zorgcontractering. Het gaat dan om verslechtering van de eigen financiële positie, het niet kunnen meegroeien met de zorgvraag, het noodgedwongen afkondigen van een cliëntenstop en verschraling van zorg.
Directeur Koster van ActiZ: „Ik vraag de overheid met klem om eerlijke en heldere keuzes te maken ten aanzien van de AWBZ-zorg. Als kostenverlaging en regeldrift het doel zijn, dan is de overheid goed bezig met het continu afknijpen van de zorgverlener. Maar dit is slecht beleid als de zorgvraag en de keuzevrijheid van de cliënt centraal dienen te staan en we ouderen in hun laatste levensfase op een respectvolle manier willen verzorgen.”
Behalve kortingen legt het zorgkantoor de zorgaanbieder ook vaak bepaalde eisen op, zoals zorg blijven leveren nadat de contractueel vastgestelde hoeveelheid zorg al geleverd is. Koster: „De zorgondernemer wordt in de meeste gevallen geacht deze extra zorg uit eigen zak te betalen. Dat zijn toch spelregels die je in het zakelijk verkeer zelden tegenkomt. Zorgaanbieders laten niet graag een klant in de kou staan, maar onbetaalde rekeningen brengen de bedrijfsvoering in problemen.”
„De overheid probeert de laatste jaren de ouderenzorg te reorganiseren. De kwaliteit moet omhoog en het geld moet beter worden besteed.
De beroepsorganisatie Verpleegkundigen(&(Verzorgenden Nederland (V&VN) maakte woensdag bekend dat het een meldpunt opent waar medewerkers hun klachten kwijt kunnen over hun dagelijkse werk. Medewerkers die tegen problemen aanlopen die met de kwaliteit van de zorg te maken hebben, kunnen die melden op www.venvn.nl.