„Entreemat is visitekaartje, geen sluitpost”
Op beurzen staan, bij Google bovenaan blijven én je werk goed doen, zodat de mond-tot-mondreclame doorloopt. De kanalen waarlangs de klandizie binnenkomt bij Nonhebel Entreematten in Goirle zijn even doelmatig als eenvoudig. „Dat een mat vaak sluitpost is, is onterecht: het is je visitekaartje.”
Entreematten en antislipproducten, dat zijn de twee pijlers waarop Nonhebel rust. Een onopvallend kantoorpand op industrieterrein Tijvoort, een ruim bemeten magazijn erachter. Acht mensen -inclusief twee zzp’ers in de uitvoeringspraktijk- zijn op dit moment voldoende om de onderneming te runnen en verder uit te bouwen. „Vorig jaar was er na jaren van groei sprake van consolidatie, dit jaar zet de opwaartse lijn verder door”, zegt Ruud Nonhebel (50), directeur en eigenaar.Begin jaren negentig zat hij langs de weg voor Rentokil, toenmalig leverancier van onder meer handdoekautomaten en zeepdispensers - inmiddels opgegaan in Hokatex. „Verhuurbare matten zaten ook in het assortiment.” Tijdens zijn werk -veel bij bedrijven in- en uitlopen- kreeg Nonhebel steeds meer oog voor entreematten. „Vaak zag ik dat er matten lagen óver vloerbedekking die ook al als mat was bedoeld: een kwestie van dubbelop dus. Vaak zag een entree er ook niet uit.”
In maart 1993 zocht de bevlogen verkoper contact met de Nederlandse vestiging (Zoeterwoude) van de Amerikaanse gigant 3M, bekend van producten die iets met plakken te maken hebben. In het groot: onder meer folies en antislipoplossingen. In het klein: alle soorten tapes tot en met gele memoblaadjes. „Dat moment bleek goed gekozen. Want 3M was voor onder de rivieren op zoek naar een serieuze dealer voor zijn vloerproducten. En Goirle is uit alle richtingen prima bereikbaar.” Nonhebel was de juiste man op de juiste plaats: rap van tong en net klaar met een tussentijdse studie aan het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA).
Precies een halfjaar na het eerste contact met 3M start de firma. Eerst werkt Nonhebel vanuit huis, later vanuit een bescheiden hoekje van een ander bedrijf. Sinds enkele jaren zit de onderneming op de huidige locatie. Nonhebel bedient de bovenkant van de mattenmarkt, zegt hij. Maar waarom zou een bedrijf of instelling geen standaardmat kiezen uit een postordercatalogus, is de vraag. „Wij leveren maatwerk, geven deskundig advies, hebben persoonlijk contact met elke afnemer en zijn enthousiast over ons vak. Dat vertaalt zich in tevreden klanten die hun ervaringen doorvertellen.”
Datzelfde geldt voor de andere poot van Nonhebel: de antislipproducten die sinds 2003 worden verkocht. Miriam Rutten (verkoop binnendienst, 43) is binnen het bedrijf verantwoordelijk voor die afdeling. Nonhebel: „In 2002 werd de euro ingevoerd, dat was nog een goed jaar. Het jaar erna kwam de klad erin, mede doordat de horeca in problemen raakte door de euro. Onze omzet bleef ver achter bij normaal. Toen startten we met antislip en na enige tijd bleek dat een goede greep.”
Bedrijven, woningbouwverenigingen, universiteiten, ziekenhuizen, hotelketens, Schiphol, een stadion: de websites nonhebel.nl en mattenman.nl bieden ruim zicht op de veelzijdigheid en veelkleurigheid van het aanbod. Nomad Aquamatten voor het drooglopen van natte schoenen, Nomad Terra voor plaatsen waar veel vuile schoenen overheen komen, spaghettimatten met en zonder logo. En een veelheid van plaatsen waar gladde vloeren stroef werden gemaakt.
Rutten: „Bij antislip geldt vooral het veiligheidsverhaal. We leven steeds nadrukkelijker in een claimcultuur: iedereen kan aansprakelijk worden gesteld voor incidenten in en om z’n gebouwen. Architecten bouwen duurzamer, er wordt veel hout toegepast. Als dat buiten ligt, wordt het glad, net als beton en natuursteen. Voor al die materialen bieden wij de oplossing.”
Antislipvoorzieningen zijn er in vloeibare en in vaste vorm, in blikken en op rollen. Nonhebel: „Voor de matten geldt dat we vooral 3M verkopen, maar ook andere goede merken.” Rutten: „Bij antislip is dat anders: alléén 3M. Het product is 50 jaar oud, zwaar getest en bijna onverslijtbaar. Het merk is een soort Kema-keur, absolute waarborg voor kwaliteit. Concurrenten bieden voor minder geld iets aan wat erop moet lijken, maar ze vallen snel door de mand. Bouwbedrijf Heijmans, een goede klant van ons, testte 3M met z’n veegmachines: geen centje pijn.”
Zijn entreematten te koop in prijscategorieën van ruwweg 60 tot 500 euro per vierkante meter, bij antislip is er de keus tussen plakken -in diverse grofheden- of rollen. In het laatste geval wordt -na secuur afplakken van omgeving en toepassen van een primer- een pasta aangebracht met een roller, „als het even kan in een fraai patroon.”
Het aanbrengen van de coating op polyurethaanbasis waarin aluminiumkorrels zijn gemengd moet nauwkeurig en onder de goede condities gebeuren. „Zit het materiaal echter eenmaal, dan ben er ook voor heel lange tijd van af”, zegt Rutten. Prijsindicatie? „Zo’n 76 euro per vierkante meter bij een order van enkele honderden vierkante meters. Maar 3M koop je niet op prijs. De klant kiest voor veilig en duurzaam.”