Moderne architectuur Rome onder vuur
„De vitrinekast van de Ara Pacis moet weg”, zei Gianni Alemanno toen hij eind april als burgemeester van Rome werd geïnstalleerd. De vitrinekast is de glazen behuizing om het zogenaamde Vredesaltaar van Augustus, een beroemd monument uit de klassieke oudheid. Alemanno wil af van de moderne architectuur in de oude stad.
De ”vitrinekast”, van de hand van de New Yorkse architect Richard Meier, werd in 2006 opgeleverd. Het gebouw is veel Romeinen een doorn in het oog. In het algemeen hebben zij moeite met aanpassingen van de Eeuwige Stad. Vooral van rechts-extremistische zijde, waarmee de nieuwe burgemeester sympathiseert, klinkt luide kritiek. Al jaren klagen zij over de hoge projectkosten en het feit dat een buitenlandse architect voor de Ara Pacis werd aangesteld. Wat ook zal hebben meegewogen is dat Meiers ontwerp een ander gebouw, ook grotendeels van glas, verving uit de tijd van de fascistische dictator Mussolini.De behuizing van de Ara Pacis, die met haar twee grote vleugels behoorlijk wat ruimte inneemt, is ook door kenners bekritiseerd. The New York Times bijvoorbeeld beoordeelde het gebouw twee jaar geleden als „absurd groot” en als „een flop.” Het kan niet verhinderen dat de nieuwe Ara Pacis bij bezoekers aan Rome is uitgegroeid tot een ware hit. Vorig jaar kwamen in het kleine museum meer mensen dan in welk ander monument ook - Romes iconen het Colosseum en de Sint-Pieter daargelaten. Burgemeester Alemanno zegt het gebouw, dat 40 miljoen euro heeft gekost, naar een buitenwijk te willen verplaatsen. Het Vredesaltaar zelf moet in de binnenstad blijven.
De futuristische buitenlift van het Vittoriano, een enorm neoclassicistisch gebouw in het hart van Rome, lijkt helemaal geen toekomst te hebben. De lift -die 1,2 miljoen euro heeft gekost en vorig jaar oktober werd opgeleverd-, is geplaatst achter het monument en is voor de goede waarnemer zichtbaar vanaf het Forum Romanum, het centrum van het klassieke Rome. De lift is van groen transparant glas en voert naar het dak van het Vittoriano.
„Van die lift houd ik niet”, vertelde de nieuwe directeur-generaal van het ministerie van Cultuur deze week in een tijdschrift. Hij vindt dat de lift moet worden afgebroken. „We maken een lift binnen het gebouw en om op het dak te komen moet men maar de trap nemen.” Vooralsnog zijn de nieuwe machthebbers in Rome druk met het puur ofwel klassiek houden van de binnenstad. De Nederlander Rem Koolhaas, en vele andere internationaal gelouwerde architecten die buiten de binnenstad momenteel aan grote projecten bezig zijn, hoeven niet te vrezen. Nog niet.