Economie

Storing in KPN-netwerk houdt aan

De hardnekkige storing waarmee het telecombedrijf KPN kampt, duurde vanmorgen nog voort. Wel had een groot aantal klanten weer verbinding.

Redactie economie
14 May 2008 11:27Gewijzigd op 14 November 2020 05:50
De hardnekkige storing waarmee het telecombedrijf KPN kampt, duurde vanmorgen nog voort. Wel had een groot aantal klanten weer verbinding. Foto ANP
De hardnekkige storing waarmee het telecombedrijf KPN kampt, duurde vanmorgen nog voort. Wel had een groot aantal klanten weer verbinding. Foto ANP

Dat heeft een woordvoerder van KPN woensdag gezegd. Hij kon nog niet zeggen wanneer het gehele netwerk weer in de lucht zou zijn.De storing ontstond in de nacht van maandag op dinsdag en trof voornamelijk zakelijke klanten van KPN.

Volgens een woordvoerder van KPN gaat het om een storing in het centrale transportnet van het bedrijf. De problemen treffen vooral zakelijke klanten; mensen thuis merken er weinig van, aldus KPN. Het telecombedrijf weet niet precies om hoeveel bedrijven het gaat.

KPN liet weten dat ook umts-zendmasten hinder van de storing hebben ondervonden. Verder konden veel ondernemers geen gebruikmaken van pinbetalingen. Het hoofdkantoor van de Rabobank liet desgevraagd weten niets van storingen in het pinverkeer te hebben gemerkt.

Dinsdagavond leek het euvel te zijn verholpen. „Het kan zijn dat het probleem zich opnieuw voordoet, maar de verwachting is nu dat iedereen over een uurtje weer internet heeft”, zei een woordvoerder dinsdagavond laat.

Afgelopen nacht hebben technici tevergeefs geprobeerd het mankement op te sporen, zei een KPN-woordvoerder woensdagmorgen in het Radio 1Journaal. „Toen we probeerden iedereen weer aan te sluiten, deed hetzelfde probleem als gisteren zich weer voor. We zijn bezig nieuwe software te installeren, die lijkt aan te slaan. We hopen dat dat de oplossing van het probleem is. Het is nog te vroeg om te voorspellen wanneer de storing definitief is verholpen.”

Wat de oorzaak van de storing precies is, kon de woordvoerder niet zeggen. „Als we dat wisten, konden we de problemen oplossen.” Internetprovider XS4ALL, dat adsl-internet aanbiedt via het getroffen netwerk, heeft ook problemen. Het bedrijf kampt met diverse storingen, maar meldde vanochtend dat bij enkele klanten de verbinding is hersteld.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer