Economie

Kritiek op plannen kilometerheffing

De kabinetsplannen voor de kilometerheffing liggen onder vuur van een drietal planbureaus en van vakbond De Unie.

Redactie politiek
9 May 2008 10:34Gewijzigd op 14 November 2020 05:49
Een drietal planbureau's hekelt de kabinetsplanneng voor de kilometerheffing. Foto ANP
Een drietal planbureau's hekelt de kabinetsplanneng voor de kilometerheffing. Foto ANP

Het Centraal Planbureau, het Milieu- en Natuurplanbureau en het Ruimtelijke Planbureau hekelen de voorgenomen afschaffing van de aanschafbelasting op nieuwe auto’s (bpm) in ruil voor invoering van de kilometerheffing.Het kabinet wil in elk geval de wegenbelasting afschaffen als de kilometerheffing er komt. De bpm zou ook moeten verdwijnen. Daarover is echter nog geen overeenstemming in Den Haag. CDA en VVD willen er helemaal van af, de PvdA wil de bpm deels handhaven om milieuvervuilende auto’s duurder te maken dan zuinige voertuigen. Het kabinet wil dat laatste ook.

De planbureaus stellen in een nog vertrouwelijk rapport dat het afschaffen van de wegenbelasting een groot en positief effect zal hebben op vermindering van de files. De Volkskrant meldde vanmorgen dat de planbureaus echter tegen afschaffing van de bpm zijn.

Als de bpm wordt verrekend in de kilometerheffing, wordt autorijden zo duur dat mensen de auto te vaak zullen laten staan. Voor de economie belangrijke ritten zullen dan mogelijk minder vaak worden gereden, vrezen de planbureaus. Daardoor daalt de welvaart in Nederland.

De autobranche stelt dat het draagvlak voor de kilometerheffing daalt als de bpm niet volledig verdwijnt.

Vakbond De Unie legt volgens dagblad Trouw een bommetje onder de kilometerheffing met de eis dat werkgevers de ritten van hun werknemers moeten gaan betalen. Voorzitter Teuwen van De Unie zei vanmorgen in die krant dat de baas zowel de kosten voor het woon-werkverkeer als de kilometers onder werktijd moet vergoeden aan zijn personeel. Het idee achter de kilometerheffing is dat automobilisten voor iedere kilometer gaan betalen en daardoor minder gaan rijden, maar volgens Teuwen gaat dat niet werken. Volgens hem hebben veel werknemers geen keus en moeten ze wel in de auto stappen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer