Kerk & religie

Hereniging van NG-Kerken vordert

De synode van de Nederduitse Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika (NG-Kerk) sprak woensdag unaniem uit te streven naar hereniging van de NG-familie. Maar op de vraag wanneer en hoe dat zou moeten gebeuren, raakte de synode in verwarring.

Kerkredactie
17 October 2002 09:00Gewijzigd op 13 November 2020 23:52

De besluitvorming werd positief begroet door een aantal voormalige dochterkerken en door de secretaris-generaal van de Wereldbond van Hervormde en Gereformeerde Kerken (WARC), dr. Setri Nyomi. Volgens oud-moderator prof. dr. Pieter Potgieter is zijn kerk de laatste vier jaar weinig verder gekomen met de kerkhereniging. Hij zette uiteen waar dingen mis waren gelopen. Mislukking van de samensprekingen kwam vooral door de controverse tussen twee dochterkerken over kerkelijke goederen en de Belhar-belijdenis, aldus Potgieter. Daarna probeerde men op het niveau van een convent tot overeenstemming te komen. De Verenigende Gereformeerde Kerk (VGKS) onderschrijft de belijdenis van Belhar, waarin apartheid wordt afgewezen. Tegen deze belijdenis bestaat vooral emotioneel verzet, omdat omstreden theologen als dr. A. Boesak daaraan hebben meegewerkt.

Potgieter wees op enkele barrières tussen de kerken. De VGKS eist van overkomende predikanten ondertekening van Belhar. Twee streeksynoden van de voorheen zwarte dochterkerk NGKA -die niet meegingen in de eenwording in de VGKS- krijgen bestuurlijke problemen als VGKS-dominees overkomen. Deze beide kerken zien het weer als bezwaar dat de NG-Kerk haar hoge eisen voor het opleidingsniveau van predikanten handhaaft bij overgang. Tot slot ziet de Reformed Church of Africa (RCA), voorheen de Indiër-dochterkerk, de principiële koers van de NG-Kerk als obstakel bij hereniging.

De synode sprak een „ja” uit voor de kerkhereniging binnen de NG-familie. Wel vonden veel synodeleden het te voorbarig om nu al vast te stellen dat vóór 2007 de hereniging een feit moet zijn: „Een geforceerd huwelijk houdt geen stand.” Kern van enkele amendementen was dat het grondvlak meer betrokken moet worden bij de hereniging. Anders, waarschuwden enkele synodeleden, vindt een uittocht uit de NG-Kerk plaats. Uit deze kerk vertrokken inmiddels tienduizenden leden naar de exclusief blanke Afrikaner Protestantse Kerk (APK).

Commissie en moderamen beloofden dat de nieuwe kerk rekening zal houden met „de bedieningsbehoeftes en de taal die kerkleden verstaan. Het nieuwe kerkmodel zal voor allen acceptabel zijn en kan verschillende vormen hebben.” Na veel discussie besloot de synode in 2003 op het niveau van een convent tot gesprekken te komen.

Het moderamen werd gemachtigd een ”team met visie” bij kerkenraden langs te sturen om hen te informeren en tot kerkhereniging te stimuleren. Potgieter zei dat elke kerkenraad inspraak krijgt en dat tweederde deel van elke kerkenraad moet instemmen met hereniging.

Tijdens de discussie maande de moderator, dr. C. W. Burger, soms tot kalmte. Het moderamen kreeg groen licht om verder te gaan met herenigen. Namens de RCA reageerde moderator ds. Perold de Beer positief, mede doordat net daarvoor een nieuw, volgens de RCA beter, voorstel over het godsbeeld van christen, Jood en moslim was gepresenteerd. De zinsnede dat „Joden, christenen en moslims dezelfde God hebben” is verwijderd. Niet-christenen hebben door algemene goedheid een beperkt zicht op God, luidt de formulering nu. Namens de VGKS reageerde synode-actuarius ds. Albert Masipa positief.

Van de NGKA was geen afgevaardigde meer aanwezig. De verdeeldheid in de NG-familie bleek ook tijdens een verslag van het Zuid-Afrikaans Bijbelgenootschap, dat geen contacten heeft met de NGKA. Het genootschap liet weten dat 69 procent van de leden van de NG-Kerk dagelijks de Bijbel leest. Dat blijkt uit een enquête.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer