„Veranker seksuele vorming in onderwijs”
Veranker de seksuele en relationele vorming in de eindtermen van het basis- en voortgezet onderwijs.
Daarvoor pleit de Rutgers Nisso Groep in een dinsdag naar buiten gebracht overzicht van trends in seksualiteit.Volgens het kenniscentrum slagen veel ouders er nog niet in seksualiteit expliciet aan de orde te stellen of hun kinderen adequaat te begeleiden bij hun seksuele ontwikkeling.
„Wij pleiten voor een geïntegreerde aanpak van seksuele en relationele vorming waarin ouders, onderwijs, vriendengroepen en media een taak hebben”, aldus de opstellers van het overzicht.
Volgens de Rutgers Nisso Groep is het ook nodig dat er continue en brede seksuele vorming aan jongeren van vier tot en met achttien jaar wordt gegeven. Bovendien pleit het kenniscentrum voor gerichte media- en interneteducatie. „Jongeren worden al op jonge leeftijd via de media en internet geconfronteerd met eenzijdige en verwrongen beelden over seksualiteit.”
Het kenniscentrum seksualiteit stelt verder dat er nog te weinig gebruikgemaakt wordt van seksuologische zorg. „Een betere toegankelijkheid van deze zorg is nodig. Veel problemen kunnen in de eerstelijns hulpverlening worden opgevangen, bijvoorbeeld door de huisarts. Vooral jongeren en allochtonen hebben onbeantwoorde hulpvragen.”
Dat jongeren nog weinig gebruikmaken van seksuologische zorg hangt volgens de Rutgers Nisso Groep ook samen met schroom. „Het zelf leren oplossen van of omgaan met seksuele problemen kan een uitkomst bieden voor mensen die een drempel voelen om een hulpverlener op te zoeken.”
Verder pleiten de opstellers van het overzicht voor een onderzoek naar de kwaliteit van de besluitvorming bij een ongewenste zwangerschap. „Voor een aantal vrouwen is ondersteuning bij het besluit nodig. De (abortus)hulpverlening heeft hierbij een belangrijke rol te vervullen.”