Economie

Prijzige cacao maakt chocolade flink duurder

Voor de chocoladeletters maakt het niet veel meer uit want die zijn al gemaakt, maar andere chocoladeproducten worden de komende tijd flink duurder. Oorzaak: peperdure cacao die door onlusten in Ivoorkust en de aanslag op Bali alleen nog maar duurder wordt.

ANP
15 October 2002 15:46Gewijzigd op 13 November 2020 23:52

De prijs van cacao is deze week op het hoogste niveau in achttien jaar. De handel in cacao loopt grotendeels via de termijnmarkt. Onrust zoals in Ivoorkust heeft direct invloed op de prijs, net als bijvoorbeeld oorlogsdreiging in Irak dat heeft op de ruwe oliemarkt. Het Afrikaanse land is naar schatting goed voor 40 procent van de markt. Ook in Indonesië wordt veel cacao verbouwd.

Commercieel-directeur H. Bijma van chocoladefabrikant Droste verwacht dat de prijzen vanaf volgend jaar flink gaan stijgen. „De laatste maanden is de prijs voor cacao meer dan verdubbeld. Iedereen in de branche is nu bezig met de planning voor volgend jaar, daar moeten deze kostenstijgingen in worden meegenomen.”

Voor de producten van zijn eigen bedrijf, onder meer de bekende chocoladeflikken, verwacht Bijma dat klanten minimaal 8 procent meer gaan betalen „En dan berekenen we een deel van de extra kosten niet eens door aan de klant.” Chocolade bestaat voor minimaal een derde uit cacao. Door de prijsstijging van deze grondstof is het maken van chocola in het algemeen al snel 15 tot 20 procent duurder.

Volgens de Vereniging van Bakkerij en Zoetwarenindustrie zijn de gewelddadigheden in Ivoorkust wel een factor in de hoge prijzen, maar spelen ook andere zaken een belangrijke rol. „De prijs is al maanden veel hoger dan normaal”, stelt een woordvoerster van de branchevereniging. „Speculanten spelen bij een stijgende prijs een belangrijke rol.” Door het opkopen van toekomstige oogsten kunnen die de prijs verder opdrijven.

De vereniging gaat er ook vanuit dat chocolade flink in prijs stijgt. „We mogen in verband met mededingingsregels geen prijsadvies geven, maar we hopen dat de chocolade-industrie de kostenstijging doorberekent aan de consument. Anders houden de bedrijven wel erg smalle winstmarges over.”

Volgens Bijma mag de chocolade-eter niet klagen met de huidige prijzen voor hun favoriete lekkernij. „De prijzen zijn op het hoogste niveau in achttien jaar. In de loop der jaren zit in die vergelijking een flinke slok geldontwaarding en andere kostenstijgingen. Twee decennia geleden was chocolade dus echt peperduur. De laatste jaren heeft iedereen een redelijk lage prijs betaald, die trend wordt nu gebroken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer