Bus straks ook op spoor
De Technische Universiteit Eindhoven, ov-bedrijf Veolia en ingenieursbureau Movares hebben hoge verwachtingen van een nieuw soort bus die niet alleen over de weg kan rijden, maar ook op het spoor.
„Wij hebben het wiel opnieuw uitgevonden", aldus uitvinder Jelte Bos van Movares over de zogenaamde ’bimodale’ bus. De wielen van dit voertuig hebben een spoorwiel aan de binnenkant en een luchtband aan de buitenkant, samen aan één excentrische as. Bos: „Beide wielen maken gebruik van dezelfde rem en aandrijving".De RegioRailer, zoals de bus ook wel wordt genoemd, kan volgens de bedenkers eenvoudig wisselen tussen de weg en het spoor.Al rijdend worden de luchtbanden opgetrokken, terwijl de bus met een snelheid van ongeveer 40 km per uur het spoor oprijdt. Dat gebeurt op een speciale plek, waar de weg tot aan de rails komt. Zodra de luchtbanden zijn opgetrokken, kan het vervoermiddel weer accelereren tot 80 kilometer per uur.
Bos stelt dat de bimodale bus vooral interessant is voor gebieden met onrendabele spoorlijnen. Hij legt uit dat de exploitatie van regionale spoorlijnen bijna altijd verliesgevend is doordat de treinfrequentie laag is en er dus weinig mensen gebruik maken van dit vervoermiddel. „Met de RegioRailer kan op het bestaande spoor een hogere frequentie van vervoer worden aangeboden, terwijl de bus van het spoor af kan en door de dorpskernen kan rijden waar de reizigers moeten zijn.
De drie partijen die betrokken zijn bij het project hebben bij SenterNovem een subsidieaanvraag ingediend om hun innovatieve bus verder te kunnen ontwikkelen.