Contract autodealers massaal opgezegd
Het opzeggen van dealercontracten heeft „onrustbarende vormen” aangenomen. Tot de deadline van 1 oktober hebben achttien automerken de contracten met hun dealers opgezegd. Samen zijn die goed voor zo’n 80 procent van de markt.
Dat schrijft de Bovag in de nieuwste Bovagkrant. Dealers van BMW, Citroën, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ford, GM, Hyundai, Mazda, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, VW/Audi, Suzuki en Toyota hebben in reactie op de nieuwe regelgeving van eurocommissaris Monti uit Brussel een brief met contractopzegging in de bus gekregen.
De meeste importeurs nemen een opzegtermijn van een jaar in acht. Daarbij doen ze een beroep op een reorganisatie van het netwerk. „Het verschilt per merk wat de dealers te horen hebben gekregen. Bij sommige merken gaat het om het aanpassen van het bestaande contract en dus niet om een reorganisatie, maar bij andere wordt het dealerschap gehalveerd”, aldus Arnold Koopmans, hoofd juridische dienst van de Bovag, de brancheorganisatie van dealerbedrijven.
Dealers kunnen voor informatie en steun terecht bij de Bovag. De eerste dealervereniging die zich niet neerlegt bij de contractopzegging kan financiële ondersteuning tegemoetzien bij het voeren van een juridische procedure.
„Door de contractopzegging heeft de importeur-dealerrelatie een aardige knauw gekregen”, legt Koopmans uit. „De dealers leven nu in onzekerheid en voelen zich in de steek gelaten door hun importeur.” Hij vindt het ook „geen stijl” om in een partnership deze dingen te doen. „Het brengt bij de dealers onrust in de tent, ook hun financiers worden onrustig. Juridisch is het allemaal mogelijk, normatief kan het niet.
NDA-voorzitter Jan Ploeg reageerde onlangs in Dealernieuws duidelijk. „Ik begrijp niet dat sommige dealers wit rond de neus worden omdat ze worden opgezegd. Dat zie je toch aankomen?”