Pionier geeft Ambachtscrème vleugels
Het is slechts een kwestie van tijd of z’n product is een A-merk, zegt hij. In Nederland is de afzet van Ambachtscrème booming, in Duitsland worden op dit moment de eerste stappen gezet met Meistercreme. Als alle Duitsers met ruwe handen en schrale huidjes net zo enthousiast reageren op de nostalgische pot, ligt er een enorme markt open. Over de wondere wegen van een gedreven pionier.
Het curriculum vitae van Maarten Jan Drent (44) leest als een spannend jongensboek. „Ik wist al vroeg wat ik níét wilde. En het duurde even voordat ik wist wat ik wél wilde.” Zijn vader zat in de handel en vertegenwoordigde een bedrijf in wijnen. „Ik zag er mooie kanten aan, maar wist toen ook al zeker dat ik dát niet altijd zou willen. In de toekomst zou ik voor zelfstandigheid gaan.”Vóór z’n diensttijd deed Drent werkervaring op in een fabriek. Zijn carrière na militaire dienst is even veelkleurig als wisselvallig. „Chauffeur en bijrijder bij een slaapkamerspecialist, acquisiteur bij een kabeltelevisiebedrijf, kaartjesverkoper aan de Spaanse zuidkust. Ik kwam terug in Nederland en keek rond op een industrieterrein om een nieuwe baan te vinden. Ik moest en zou werken. Dat heb ik nog steeds: vrije dagen vallen mij lang, ik kan daar de rust niet in vinden. Werken is voor mij ook niet echt werken, maar gewoon lekker bezig zijn.”
Huis-aan-huisverkoper van diepvriesproducten, privéchauffeur, vertegenwoordiger van een aantal grote cosmetica- en farmaceutische bedrijven: er was weinig dat de jonge Maarten níét deed. Inmiddels was hij 22, had de vrouw van z’n leven leren kennen en werd het tijd voor wat vastigheid. „Een drogist die ik ooit bezocht als vertegenwoordiger, adviseerde me het drogisterijdiploma te halen. Dat lukte, dankzij de hulp van m’n vrouw, die de opleiding ook deed.”
In 1983 begonnen Drent en z’n vrouw een vitaminespeciaalzaak in Huizen. „Een nieuwe start als zelfstandig ondernemer.” Vanaf dag één liep de winkel als een tierelier. „Na een aantal jaren kregen we de kans een filiaal te openen, opnieuw in Huizen. Ook dit werd een succes.” Zeven full- en parttimers houden beide zaken draaiend, Drent is er anderhalve dag per week te vinden. Intussen zette hij een eigen lijn op van voedingssupplementen en aanverwante artikelen.
In 2005 zocht en vond hij een nieuwe uitdaging. „Het idee kwam op toen een klant vroeg naar een natuurlijke handcrème, maar dan minder vet dan wat er bestond.” Drent zocht contact met een buitenlandse fabrikant en ontwikkelde een crème met natuurlijke ingrediënten, bijzondere werkzame stoffen en een vertrouwde geur. „Kloven, schrale handen, droge voeten: de crème werkt prima. Door de medicinale samenstelling is hij ook heilzaam bij huidaandoeningen als eczeem en psoriasis.”
Na een periode van uitvoerig testen in de eigen winkels, ging Drent in gesprek met een grote keten van Nederlandse bouwmarkten. „In vier van hun winkels mochten de displays op proef bij de kassa staan. Warme zomer, soms 30 graden - geen ideale tijd voor crème tegen een schrale huid.” Toch vlogen de potten weg, er kwamen al snel zestien bouwmarkten bij. „En die 20 werden er 110. Bij deze keten staat de pot in de top drie van impulsaankopen.”
Nadien volgden tuincentra en supermarkten. „Niet alle vestigingen krijgen de crème, per plaats stellen we het aantal verkooppunten vast naar het aantal inwoners. Anders krijg je overkill. Wie wil weten waar de zalf te koop is, kan dat via de website ambachtscrème.nl navragen. Alle mail die binnenkomt, beantwoord ik in principe zelf.”
Of dat in de toekomst zo kan blijven, is de vraag, want de groei zet sterk door. „Diverse agenten en distributeurs bewerken de markt, er zijn nu 800 Nederlandse verkooppunten en daar komen er dit jaar nog een paar honderd bij”, schat Drent. „Tweede helft 2005 zetten we al tienduizenden potten om, een jaar later vier keer zo veel. Voor dit jaar verwacht ik drie keer dat aantal.” Concrete cijfers geeft hij niet prijs.
Het buitenland lokt, de aanvragen stromen binnen, zegt Drent. Duitsland is het tweede land dat wordt veroverd. In de Duitse grensstreek staat het product al, de introductie van Meistercreme vindt op dit moment plaats in de eerste honderd vestigingen van bouwmarktketen. Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Italië en Polen staan op Drents lijstje. „Als je de Nederlandse markt omrekent naar Duitse proporties, zou er daar ruimte zijn voor 10.000 afzetpunten. Maar laat ik eerst inzetten op de helft.”
Naast de inmiddels „vertrouwde pot” komt er binnenkort een pompje met 450 milliliter in de winkel, de dubbele inhoud van een pot. „De geur is herkenbaar, zegt iedereen. De aloë vera, calendula, teunisbloem en echinacea zorgen voor het prima resultaat. De goede werking lokt veel naverkoop uit. Eenmalig verkopen kan iedereen, maar dit is blijvend door de mond-tot-mondreclame.”
Sinds vorig jaar hangt er op veel displays een rekje met lippenbalsem, ook uit de koker van MJD Products. In ontwikkeling is een natuurlijke spiergelei tegen gewrichtsklachten, artrose en reuma. Hoezo gewrichtscrème in de bouwmarkt? „Wie hebben er het meest spierpijn, denk je?”