Kerk & religie

Meer oog voor Reformatie in Dordt

Dordrecht - de stad is van grote betekenis geweest voor de Nederlandse staat, taal en religie. „Hoe komt het toch dat er zo heel weinig meer is dat daaraan herinnert?” En: „Hoe gaan we hier verandering in aanbrengen?”

Kerkredactie
18 April 2008 11:49Gewijzigd op 14 November 2020 05:45
DORDRECHT - Dordrecht - de stad is van grote betekenis geweest voor de Nederlandse staat, taal en religie. „Hoe komt het toch dat er zo heel weinig meer is dat daaraan herinnert?” En: „Hoe gaan we hier verandering in aanbrengen?” Foto ANP
DORDRECHT - Dordrecht - de stad is van grote betekenis geweest voor de Nederlandse staat, taal en religie. „Hoe komt het toch dat er zo heel weinig meer is dat daaraan herinnert?” En: „Hoe gaan we hier verandering in aanbrengen?” Foto ANP

Een foto toont de plaats waar ooit de Kloveniersdoelen stonden, de vergaderlocatie van de Nationale Synode van 1618-1619. Dat wil zeggen: wat er nu op die plaats te zien is. „Niet het mooiste beeld wat je van Dordrecht kunt maken”, moest gespreksleider Lodewijk Dros van dagblad Trouw donderdag vaststellen.Dordrecht - het is de stad van de synode, de stad ook van de Statenvertaling. Maar niet minder de stad waar in 1572 de afgevaardigden van twaalf Hollandse steden bijeenkwamen voor de eerste vrije Statenvergadering. Deze markeerde in zekere zin het ontstaan van Nederland.

Waarom is er van dit alles zo weinig meer te zíén? Die vraag stond donderdagmiddag centraal op een „inspiratiebijeenkomst” in het Centrum Beeldende Kunst Dordrecht. De bijeenkomst, met als thema ”Calvijn, Dordt, Democratie”, was georganiseerd door cultureel adviseur Han Bakker van de gemeente Dordrecht, in samenwerking met DiEP/Stadsarchief Dordrecht en de Stichting Reformatie Instituut Dordrecht. Achtergrond en verbindende factor tussen de bijeenkomsten is de vraag waar Dordrecht in 2020 wil staan, als het zijn 800-jarig jubileum viert. „In welke stad willen we dan leven en wonen?”

Wat de organisatoren betreft in een stad waar het (Reformatie)verleden beslist niet uitgewist is. Maar hoe zou dit weer meer zichtbaar kunnen worden? wilde Dros weten. „Ik heb net even een rondje door Dordt gelopen, maar waarom is er zo weinig? Waarom bijvoorbeeld geen standbeeld van Calvijn?”

Dordrecht zou de Kloveniersdoelen kunnen herbouwen, opperde een aanwezige. Schrijf voor iedereen toegankelijke boekjes, oppert een ander. Een derde gaf aan al enige tijd bezig te zijn met een „theatrale voorstelling” van de Dordtse synode.

Vanuit DiEP/Stadsarchief Dordrecht en de Stichting Reformatie Instituut Dordrecht blijkt er voor de komende jaren ook het een en ander op stapel te staan. Maar, luidde een volgende vraag, hoe komt het dat Dordrecht niet bij het Nationaal Historisch Museum is aangesloten? En: zou de stad geen (explicietere) plaats kunnen krijgen in de Canon van Nederland?

De Amsterdamse historicus prof. dr. James Kennedy, kersverse voorzitter van de Stichting Reformatie Instituut Dordrecht, gaf aan dat dit laatste had gekund bij het venster over de Statenbijbel. „Maar er zijn vijftig vensters; een 51e zal er niet komen, denk ik.” „Waarom niet”, opperde Dros. „Of 52 - de Heidelbergse Catechismus kent ook 52 zondagen.”

De invloed van de Geneefse reformator Johannes Calvijn, de Reformatie en ”Dordt”, kan, ook in internationaal opzicht, nauwelijks overschat worden, zo werd donderdagmiddag duidelijk. En het lijkt erop, stelde prof. Kennedy vast, dat daar weer wat meer oog voor komt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer