Binnenland

Tegenslag bij aanleg Noord-Zuidlijn

De aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam loopt opnieuw twee jaar vertraging op. Ook stijgen de kosten ervan met 86,5 miljoen euro.

ANP
17 April 2008 12:08Gewijzigd op 14 November 2020 05:45

Dat maakte verkeerswethouder Herrema donderdagmorgen bekend. De nieuwe metroverbinding is door deze tegenvallers op zijn vroegst in 2015 klaar en kost ruim 2 miljard euro.De vertraging ontstaat vooral door technische tegenslagen in de binnenstad. De stijging van de kosten is volgens Herrema veroorzaakt door de aanleg van de diepgelegen stations aan het Rokin, de Ferdinand Bolstraat en de Vijzelstraat.

De gemeente heeft behalve de kosten ook de risico’s onder de loep genomen. Dat heeft ertoe geleid dat het risicofonds meer dan verdubbeld is, van 111,6 miljoen naar 225,9 miljoen euro. Dat is nodig omdat in het verleden risico’s te vaak zijn onderschat.

Herrema spreekt van een „bijzonder vervelende boodschap voor de stad. Maar we moeten realistisch zijn. We hebben de afgelopen jaren dit complexe bouwproject te vaak onderschat. Deze financiële prognose laat een veel negatiever beeld zien, vervelend maar noodzakelijk. Het optimisme moet eruit.”

Volgens de wethouder is vertraging van het megaproject slecht voor de stad. „Zeker nu de overvolle metro’s in Amsterdam en de vastlopende wegen in de hele regio laten zien dat we de Noord-Zuidlijn echt hard nodig hebben.” Volgens de laatste prognose zou de aanleg van de metrolijn in 2013 klaar zijn en zouden de kosten van het project uitkomen op circa 1,9 miljard euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer