Multinationals doen legbatterij in de ban
McDonald’s en Unilever stoppen voor 2012 in heel Europa met het gebruik van kooi-eieren in hun producten. De twee multinationals hebben dit toegezegd aan dierenwelzijnsorganisatie Compassion In World Farming (CIWF).
De bedrijven kregen daarvoor woensdag in Brussel een Good Egg Award van de dierenbeschermers.McDonald’s en Unilever beloven alleen nog eieren te gebruiken van scharrelkippen en kippen met vrije uitloop.
McDonald’s gebruikt nu in de EU 117 miljoen eieren. Hiervoor zijn 400.000 kippen nodig. Unilever verwerkt zelfs circa 475 miljoen eieren per jaar in zijn Europese producten, waardoor jaarlijks ongeveer 1,7 miljoen kippen nodig zijn.
Ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (namens alle Nederlandse supermarkten) en het ministerie van Landbouw kregen vandaag een Good Egg Award. Nederlandse supermarkten verkopen sinds 2005 geen legbatterij-eieren meer. Het ministerie van Landbouw verkoopt in zijn kantine alleen nog EKO-eieren.