Nader onderzoek naar vleessector
Op aandringen van de Tweede Kamer laat minister Verburg van Landbouw nader onderzoek doen naar misstanden in slachthuizen en rond het transporteren van vee.
De Kamer is niet tevreden over het onderzoek dat oud-informateur Hoekstra heeft gedaan. Die moest op verzoek van Verburg bekijken of er bij de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) inderdaad fouten zijn gemaakt. Een intern rapport van de VWA stelt dat dierenartsen die voor de VWA veetransporten controleren, onder druk worden gezet om een oogje dicht te knijpen en dat vervoerders die in de fout gaan, zelden worden aangepakt. Volgens Hoekstra klopt het beeld dat het interne rapport schetst.De Kamer en Verburg willen echter meer weten over de misstanden. Daarom komt er nader onderzoek. Dierenartsen erkenden woensdag in een hoorzitting in de Kamer dat artsen worden bedreigd of geïntimideerd. Zij denken dat het incidenten zijn. „Tuurlijk word je af en toe onder druk gezet”, zei een van de artsen. „Dat kun je verwachten in zo’n functie. Maar er wordt over gesproken bij de VWA, er is bijscholing voor en een opvangteam. Er wordt aan gewerkt, maar het is nog niet optimaal.”
Verburg zei tegen de Kamer dat ze bereid is met een klokkenluider te gaan praten die misstanden signaleerde bij het toezicht van de VWA op vleestransporten en vleeskeuringen. De meeste mensen die willen klagen over misstanden, durven dat niet.
Voormalig keuringsassistent R. Vreven gaf woensdag in de Kamer en vanmorgen in de Volkskrant wel opening van zaken. In de kalverslachterij waarin hij actief was, werden beesten geslacht „waarvan we zeker wisten dat er iets mee was.” De dieren werden toch gewoon geslacht en hun vlees werd geëxporteerd. Vreven heeft ook gezien dat -tegen de regels in- uitgeput, dood of verminkt vee werd geslacht. De controles op de slacht lieten volgens hem te wensen over. Vreven probeerde de misstanden aan te kaarten, maar kreeg nul op het rekest. „Met mijn klachten werd niets gedaan. Iedereen die commentaar had, vloog er uit.”
De VWA beoordeelt intussen het nieuwe systeem waarmee veetransporteurs en handelaren op 1 april willen gaan werken. Uitgangspunt daarbij is het dierenwelzijn tijdens vervoer beter te waarborgen. Verburg wacht dat VWA-oordeel af. Als de VWA het nieuwe keurmerk geloofwaardig acht, kunnen aangesloten bedrijven vrijstelling krijgen van de strikte klepkeuring die vanaf 1 april is aangekondigd.
Ruim vijftig vervoerders hebben zich gemeld voor het keurmerk. De overigen volgen gemakkelijker als ze zien dat er voordelen zitten aan het certificaat, aldus A. Nelck van Saveetra, de samenwerkende veetransporteurs. De Kamer vindt het keurmerk nog onvoldoende en hamert op meer controle en zwaardere straffen voor vervoerders die in de fout gaan.