Fiat-concern vraagt crisisstatus aan
Het Italiaanse Fiat-concern schrapt 8100 banen en heeft bij de regering de zogenoemde crisisstatus aangevraagd. Een dergelijke status stelt het concern in staat gebruik te maken van een speciaal overheidsfonds voor langdurig werklozen.
De onderneming maakte woensdag bekend dat bij de autodivisie met ingang van 1 december 5000 mensen worden ontslagen. Verder moeten er 600 werknemers weg bij de afdeling onderdelen. In juli 2003 volgen nog eens 2000 ontslagen. Bovendien worden 500 vacatures die door natuurlijk verloop ontstaan, niet opgevuld.
Fiat, actief op terreinen variërend van uitgeverijen tot spoorwegen, zit in de problemen. De moeilijkheden zitten vooral bij de autodivisie, die sinds 1997 geen winst meer heeft gemaakt. Het concern heeft gisteren crisisberaad gevoerd om uit de problemen te geraken.
Fiat Auto zal verder tot en met 2005 jaarlijks 2,5 miljard euro investeren om steeds binnen vier jaar een nieuw model uit te kunnen brengen. Om zijn autoverkoop nog meer op te vijzelen, steekt het concern 150 miljoen dollar per jaar in de verbetering van zijn verkoopnetwerk.
De problemen bestaan al langer. In de eerste negen maanden van dit jaar zakte de verkoop van Fiats met 19 procent. Bij de merken Lancia en Alfa Romeo is de situatie niet veel anders.
Een van de mogelijkheden om orde op zaken te stellen is de verkoop van Fiat Auto aan General Motors. Dit Amerikaanse autoconcern heeft al een belang van 20 procent in de autodivisie en heeft de mogelijkheid om de rest vanaf 2004 erbij te kopen.
De Italiaanse minister van Industrie, Antonio Marzano, heeft woensdag verklaard daar niets voor te voelen. „De regering wil dat een autoconcern van deze omvang en met een zo belangrijke historie Italiaans blijft.” Enkele vakbonden hebben naar aanleiding van de ontslagen de Fiat-werknemers ertoe opgeroepen vrijdag het werk vier uur neer te leggen.