Westerscheldetunnel verdeelt Zeeland nog steeds
VLISSINGEN (ANP) - De Westerscheldetunnel isoleert mensen uit Zeeuws-Vlaanderen van de rest van Nederland. Dat is de laatste jaren de kreet die het vaakst gehoord wordt van mensen uit die regio als het over de deze week vijf jaar oude tunnel gaat.
De datum 13 maart 2003 is een memorabele dag voor veel Zeeuwen. De twee ponten die tussen Vlissingen (Walcheren) en Breskens (Zeeuws-Vlaanderen) en Kruiningen (Zuid-Beveland) en Perkpolder (Zeeuws-Vlaanderen) voeren, deden hun laatste vaart. Een dag later werd door koningin Beatrix de Westerscheldetunnel geopend, met 6,6 kilometer de langste verkeerstunnel van de Benelux.De bereikbaarheid van Zeeuws-Vlaanderen is groter geworden. Moesten veel Zeeuwen voor 2003 op de veerpleinen wachten op de pont, nu kunnen ze doorrijden. Desondanks heeft de tunnel in vijf jaar tijd veel protest opgeleverd, met name vanuit Zeeuws-Vlaanderen.
In de eerste drie jaar na de opening van de oeververbinding zorgde de tunnel voor het verdwijnen van werkgelegenheid uit de zuidelijke regio. Met name veel overheidsinstellingen verhuisden van Terneuzen en Hulst naar Goes en Middelburg. De douane, de verkeerspolitie, Rijkswaterstaat en Grontmij zijn voorbeelden van werkgevers die verkasten naar de noordkant van de tunnel. Zij zagen geen noodzaak meer om een kantoor open te houden in het zuiden van de provincie. Zeeuws-Vlamingen die er werkten, moesten ineens verder rijden naar hun werk, met hoge tolkosten als resultaat.
Met name om die reden werd ook het comité Tunnel Tolvrij opgericht, gesteund door vrijwel alle Zeeuws-Vlaamse politieke partijen. Tolvrij is wellicht niet mogelijk, maar tot dusver krijgen Zeeuws-Vlamingen ook geen korting op een rit door de tunnel. Vorig jaar september overhandigde het comité nog 20.000 handtekeningen aan de Kamercommissie verkeer en waterstaat om zijn standpunt duidelijk te maken. Het mocht niet baten.
Saillant detail is ook nog eens dat België in 2006 voorstelde een wegenvignet in te voeren, waardoor iedereen die met de auto België in wilde, zou moeten betalen. In heel Nederland ontstond protest, maar met name in Zeeuws-Vlaanderen. „We worden opgesloten”, zo meenden veel inwoners. Zo konden Zeeuws-Vlamingen namelijk helemaal nergens meer heen zonder te moeten betalen. Niet naar het noorden door de toltunnel en niet naar het zuiden door het vignet. Tot opluchting van de Zeeuwen besloot België een jaar geleden het vignet niet in te voeren, nadat de Europese Commissie er een stokje voor stak.
De tunnel lijkt voor vrijwel iedereen voordelen te hebben, behalve voor Zeeuws-Vlamingen. Moties in de gemeenteraden van Hulst, Terneuzen en Sluis die de provincie opdroegen iets te doen aan de tolprijzen, hebben nooit geholpen om het de inwoners prettiger te maken. In Zeeland is vrijwel iedereen tevreden over de tunnel, maar in Zeeuws-Vlaanderen zijn de mensen er na vijf jaar nog steeds niet aan gewend.