EU-ministers eens over CO2
BRUSSEL (ANP) - Auto’s moeten fors minder broeikasgas CO2 gaan uitstoten. Ministers van Milieu van de 27 landen van de Europese Unie zijn het maandag in grote lijnen eens geworden over een voorstel daarover van de Europese Commissie.
Auto’s die in 2012 worden verkocht mogen nog gemiddeld 130 gram CO2 per kilometer in de lucht brengen in plaats van de huidige 160. Schonere brandstoffen en betere banden moeten in 2012 nog eens 10 gram opleveren per kilometer. De bewindslieden willen de ingrijpende plannen in december formeel goedkeuren.Minister Cramer (Milieu) pleitte bij de EU-raad alvast voor nog strengere doelen tussen 2014 en 2020. Ze vroeg om een norm van 80 gram CO(in2( per kilometer, een halvering van de huidige uitstoot.
„Voor die norm was niet veel steun”, erkende Cramer. „Waarschijnlijk was het voor sommige landen te ambitieus. Een deel vond wel dat er een langetermijndoel moest komen, maar dan van bijvoorbeeld 95 gram.”
De ministers debatteerden vooral hoe ze de last moeten verdelen over zware en lichte automodellen. Duitsland pleitte voor minder strenge normen voor zware wagens. Duitsland heeft veel fabrikanten van zware modellen, zoals Mercedes en BMW. Porsche is nu koploper met 297 gram CO2 per kilometer.
Daarentegen wil bijvoorbeeld Italië juist de lichtere wagens ontzien. Het Italiaanse Fiat produceert veel lichte wagens. „De verdeling van de CO2-besparing wordt nog een belangrijk deel van de discussie”, concludeerde Cramer.
Fabrikanten die de norm niet halen in 2012 moeten een boete betalen. Cramer vindt de boetes echter te laag. „Fabrikanten kunnen de overschrijding bijna afkopen”, zei de minister. Ze meent dat fabrikanten zulke boetes niet mogen doorberekenen aan de autokopers. „Anders worden consumenten dubbel gepakt: een duurdere auto die ook nog eens onzuiniger rijdt.”
Diverse ministers hadden wel twijfels bij plannen om kooldioxide terug te dringen door diesel bij te mengen met biologische olie, zoals van koolzaad en palmolie. De biologische olie is niet altijd zo milieuvriendelijk. Die maken volgens sommigen ook andere landbouwgewassen duurder. Minister Cramer zei dat Nederland strengere criteria heeft voor biodiesel dan Brussel.
Enkele ministers vroegen nog om meer sectoren uit te zonderen van de veiling van CO2-emissierechten. Nu zijn alleen energie-intensieve branches zoals de staalsector uitgezonderd. De Europese Commissie hield echter voet bij stuk.