Nieuwe auto’s niet beter bij botstests
DEN HAAG (ANP) - Nieuwe autoseries scoren niet of nauwelijks beter op het gebied van botsveiligheid dan hun voorgangers of vergelijkbare modellen van hetzelfde merk.
Dat blijkt uit de meest recente Euro NCAP-crashtests. De ANWB heeft de resultaten dinsdag gepubliceerd. In Euro NCAP werkt deze organisatie samen met een reeks zusterorganisaties in Europa, belangenorganisaties van consumenten, de Europese Commissie en overheden.Voetgangers blijken nog altijd erg kwetsbaar als ze in botsing raken met een auto. Van de vijf geteste personenauto’s scoorde de BMW X3 volgens de ANWB „opmerkelijk laag” op voetgangersveiligheid „met maar één ster.”
De ANWB is aanmerkelijk positiever over de nieuwe Citroën C5. Deze auto haalt als enige de maximaal te behalen vijf sterren, maar het model doet het niet beter dan zijn voorganger. „De andere geteste voertuigen krijgen vier sterren en behalen scores die niet hoger zijn dan hun voorgangers of slechts een middenpositie in hun klasse opleveren. In zijn algemeenheid is dat voor een nieuw model teleurstellend.”
De onderzoekers hebben ook drie pick-ups getest. „De resultaten van twee van de drie geteste modellen zijn slecht”, luidt het oordeel van de ANWB. „De Isuzu D-MAX behaalt slechts 2 sterren (waarvan de laatste is doorgestreept wegens onaanvaardbaar groot risico op dodelijke verwondingen). De Nissan Navara behaalt slechts één doorgestreepte ster. De Mitsubishi L200 scoort goed met vier sterren.”
Sinds 1987 is de ANWB betrokken bij onafhankelijke autobotsproeven in Europa. Doel is druk uitoefenen op autofabrikanten om het aantal doden en gewonden als gevolg van botsingen te verminderen. De afgelopen jaren zijn de auto’s veel veiliger geworden, door het toepassen van onder meer de veiligheidsgordel, kinderzitjes en (zij)airbags.