Economie

Nieuw Chinees loket voor Nederlandse ondernemer

DEN HAAG (ANP) – Ondernemers die in China handel willen drijven, kunnen nu gebruikmaken van de diensten van een Hollands–Chinese Kamer van Koophandel. De vereniging wil een brug slaan tussen Nederlandse en Chinese ondernemers. „Je kunt niet alleen succesvol zakendoen door een visitekaartje met twee handen aan te nemen".

19 February 2008 15:28Gewijzigd op 14 November 2020 05:33

Met het ontkurken van een fles champagne op Chinese wijze (met een kapmes) was de oprichting van de Holland–Chinese Chamber of Commerce maandagavond een feit. Helemaal nieuw is een handelsvereniging voor het Nederlands–Chinese zakenverkeer niet. Al zeven jaar bestaat er de Dutch–Chinese Chamber of Commerce, maar die club lijdt een zieltogend bestaan. Te weinig leden, zo zei Roy Ho Ten Soeng, een van de belangrijke krachten achter het nieuwe initiatief. „En dan komen er te weinig inkomsten binnen."De Hollands–Chinese Kamer van Koophandel is er met hulp van Chinese ondernemers gekomen. Zij hebben ongeveer anderhalve ton bijeengebracht in de hoop dat de vereniging over drie jaar haar eigen broek kan ophouden.Gemakkelijk zal dat niet worden. Reden voor scepsis is er voldoende. Belangrijke bedrijven uit China, bijvoorbeeld Lenovo, Haier en Huawei, spelen geen belangrijke rol in de nieuwe vereniging. De voorzitter is eigenaar van twee winkels aan de Albert Cuypmarkt in Amsterdam met Chinese waren. Restaurant De Gouden Wok in Den Haag, waar de oprichtingsceremonie plaatsvond, werd bevolkt door Chinese zakenlieden met yahoo– en hotmail–adressen op hun visitekaartjes.

Nederland barst bovendien al van de Chinese verenigingen die de banden met hun vaderland op diverse gebieden aanhalen, zegt sinoloog en bedrijfsadviseur Boudewijn Poldermans. Er zijn volgens hem intussen al zo’n 225 verenigingen. „De vraag is of een nieuwe Kamer van Koophandel nog iets kan toevoegen."Poldermans kent het klappen van de zweep. In de jaren tachtig, toen China nog niet was overgestapt op een centraal geleide markteconomie, begeleidde hij al Nederlandse bedrijven op de Chinese markt. Wat Poldermans nu merkt, is dat Chinese bedrijven moeite hebben om in Europa voet aan de grond te krijgen. „Er is een gebrek aan goede managers.“De Hollands–Chinese Kamer van Koophandel denkt vooral voor ondernemers uit het midden– en kleinbedrijf nuttig te zijn. De potentie is enorm, aldus Ho Ten Soeng, tot september vorig jaar burgemeester van de Noord–Hollandse gemeente Medemblik. „Nu zijn er al meer dan honderd miljoen consumenten die ook luxeartikelen kunnen kopen. Dit aantal zal groeien naar vijfhonderd miljoen. Ik zei altijd tegen de agrarische ondernemers in West–Friesland: ook al maak je een dubbeltje winst op elke Chinees, dan is het kassa.“Maar ook Ho Ten Soeng bekende dat handel drijven in China geen gemakkelijke opgave is. „Visitekaartjes met twee handen aannemen is niet voldoende. Daarom is een Kamer van Koophandel nodig om ondernemers wegwijs te maken”. Poldermans waakt voor te veel optimisme. „China profileert zich nu dan wel als de op twee na grootste economie ter wereld, per hoofd van de bevolking behoort het nog tot de armste landen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer