„Einde van krijtbordtijdperk in zicht”
RIDDERKERK - Kippenvel door gekras van krijt op een schoolbord? Dat is nagenoeg verleden tijd. Interactieve digitale schoolborden waarop het lesmateriaal in een handomdraai staat geprojecteerd, zijn de toekomst. BIS BV uit Ridderkerk levert en installeert digitale schoolborden en geeft gebruikerstrainingen. „Kinderen pikken sneller informatie op en onthouden die beter.”
De schooldocumentaire over olieplatforms in zee is afgelopen. Met zijn vinger drukt meester Tim op een linkje op een groot scherm, waarna de landkaart van Saudi-Arabië tevoorschijn komt. Met een speciale viltstift omcirkelt hij de vindplaatsen van olievoorraden. Daarna verschijnen de lesvragen in een oogwenk op het interactieve schoolbord.Digitale schoolborden in het onderwijs nemen een hoge vlucht. „Het groene krijtbord heeft zijn langste tijd gehad”, beweert verkoopadviseur Herre-Jan Veenema van BIS Educatie. De educatieve mogelijkheden zijn volgens hem ongekend. „Kinderen zijn visueel ingesteld. Onderzoek wijst uit dat ze informatie sneller oppikken en die beter onthouden door interactieve lessen, zoals via het digitale schoolbord. Een beeld zegt meer dan duizend woorden.”
Het traditionele schoolbord, hét gereedschap van de docent, heeft afgedaan. Digitale schoolborden bieden legio mogelijkheden. De snelle projectiemogelijkheid van een tekening, film of een lap tekst is verbluffend. Geen onleesbare sommen meer, geen stofwolken en geknars van krijtkalk dat door merg en been gaat. „Ongelofelijk dat krijtborden nog niet verboden zijn”, zegt collega-verkoopadviseur Bert Vreeken. „Het is zó ongezond. En dat gekras op het bord vergeet je je leven niet meer.”
Het digitale schoolbord, vaak smart board genoemd, is booming business. Ook van overheidswege wordt het gebruik ervan gestimuleerd. Reden waarom BIS vier jaar geleden het bord opnam in de divisie educatie.
Veenema: „De BETT, een onderwijsbeurs in Londen, stond begin dit jaar volledig in het teken van digitale schoolborden. Dat zegt wel iets. Op dit moment zijn basisscholen onze grootste afnemers, maar het voortgezet onderwijs volgt rap. In vergelijking met Engeland loopt Nederland echter ver achter.”
In het Verenigd Koninkrijk werken bijna alle docenten met digitale schoolborden. Het Engelse ministerie van Onderwijs pompt daar veel ponden in, weet Veenema. „Van deze trend is in heel Europa sprake.” In Nederland ligt dat anders. „Onderwijsinstellingen investeren hun geld hoofdzakelijk in personeelsaangelegenheden en facilitaire zaken. Minister Plassterk zou er echter goed aan doen digitale middelen geoormerkt te subsidiëren.”
BIS levert zowel digitale schoolborden met een drukgevoelig oppervlak (”touch sensitive”-techniek) die met de vinger te bedienen zijn, als borden die met een speciale pen (elektromagnetische of ultrasonische technologie) werken, respectievelijk Smart Board en Legamaster E-Board genoemd. Met behulp van een beamer en een computer wordt het lesmateriaal op het digitale schoolbord geprojecteerd.
BIS levert niet alleen interactieve digitale borden, maar een totaalpakket aan audiovisuele en ict-oplossingen, benadrukt Veenema. „We leveren, installeren en onderhouden alle onderdelen, maar adviseren ook welke audiovisuele oplossing het geschiktst is voor een klaslokaal, aula of gemeenschapsruimte. Zo voorzien we op dit moment alle gebouwen van het Da Vinci College op het leerpark in Dordrecht van beeldschermen waarop de lesroosters, absentie en verkeersinformatie worden weergegeven. Overigens een technologische ontwikkeling van BIS.”
Tevens verzorgt het Ridderkerkse bedrijf trainingen. Dat de oudere docent, soms minder ingewijd in de nieuwste technieken, onwennig voor het digitale schoolbord staat, is een vooroordeel. Veenema. „Een oudere leraar die ik ken had alles in no time onder de knie. Maar je moet wel openstaan voor dit product. Voor wie een computer aan en uit kan zetten, heeft een digitaal schoolbord geen geheimen.”
Met ruim 220 medewerkers en vijf vestigingen in Nederland en België is BIS in Nederland marktleider in deze branche. „Vanaf 2005 hebben we veel geïnvesteerd in ontwikkeling, daarna ging alles in een stroomversnelling”, beschrijft Vreeken. „Alsof er een storm opstak. Ik verwacht dat medio 2012 de meeste onderwijsinstellingen met digitale schoolborden werken.”
Ook bedrijven en overheidsinstellingen, zoals politie en defensie, ontdekken het fenomeen. Zo gebruikte de legerleiding van de Verenigde Staten de interactieve borden om in Irak haar strategie uit te werken. Veenema: „Bedrijven gebruiken digitale borden voor brainstormsessies. Aantekeningen zijn snel gemaakt en digitaal makkelijk op te slaan. Bovendien kun je vanuit Rotterdam via een digitaal bord eenvoudig inbreken in een vergadering in Amsterdam.”
De bedenker én ontwerper van digitale borden, Smart Technologies, bracht zo’n vijftien jaar geleden als eerste het product op de markt. Dat bedrijf claimt de naam Smart Board. Inmiddels zijn er vele merken en typen in de handel. Van kinderziekten zou geen sprake meer zijn, verzekert Veenema. „Wel stuiten we soms op gebruikersproblemen. Bijvoorbeeld schaduwwerking op het scherm. Dat is eenvoudig te verhelpen door een zogenoemde korteafstandprojector” dicht bij het bord te installeren. En sinds kort corrigeert de intelligente software bijvoorbeeld het getekende cirkeltje van de docent. Dus nooit meer een eivormig rondje, zoals vroeger.”