„Het leven wordt duurder, een betaalrekening ook”
De kosten voor een betaalrekening met betaalpas stijgen wel heel hard, roept de Consumentenbond. Het leven wordt duurder, dus een betaalrekening ook, redeneren de banken. En binnen Europa is bankieren in Nederland nog altijd relatief goedkoop.
Op het eerste gezicht zijn het percentages die erin hakken: klanten van ABN AMRO zijn in vijf jaar tijd 161 procent meer gaan neertellen voor hun betaalrekening, die van de Rabobank 110 procent en mensen die hun bankzaken via de Postbank laten lopen 79 procent.De Consumentenbond sprak deze week zijn „onaanvaardbaar” uit over deze kostenstijgingen. De komende vijf jaar mag er geen cent meer bij, punt uit. Immers, consumenten pinnen steeds vaker, ze doen hun bankzaken vooral via internet en het gebruik van de automatische incasso stijgt, wat ten koste gaat van bewerkelijker acceptgiro- en overschrijvingskaarten.
Verder noemt de bond een uitspraak van de Europese Commissie waaruit blijkt dat de vorming van één Europese betaalmarkt de banken en het bedrijfsleven een kostenbesparing van miljarden euro’s per jaar gaat opleveren.
De kosten voor klanten zijn fors gestegen, terwijl het bankieren goedkoper is geworden. Hoe zit dat?
Woordvoerder Jacqueline Rutten van ABN AMRO: „De kosten van het betalingsverkeer in Nederland zijn nog steeds verliesgevend. Sinds 2004 zijn we geld gaan vragen voor de betaalrekening om die kosten te drukken. Van 0 euro naar 15 euro is procentueel heel erg veel, maar met betaalrekeningen zijn we in vergelijking met de ons omringende landen nog steeds relatief goedkoop.”
Haar collega Raymond Salet bij de Rabobank noemt het „flauw” dat de Consumentenbond het tarief van zo lang geleden -vijf jaar- geleden als uitgangspunt heeft genomen. „Ik snap wel dat mensen het niet leuk vinden dat ze meer moeten betalen, maar het leven wordt nu eenmaal duurder, of je het nou over de dagelijkse boodschappen of over bankieren hebt. Zeker als je het over vijf jaar hebt. De marges in het bankwezen worden krapper, dan is het logisch dat we stijgende kosten doorberekenen.”
Persvoorlichter Karin van der Pol van de Postbank: „Het lijkt heel veel, 79 procent, maar je praat bij de Postbank over 12,50 euro per jaar. Daarvoor krijgen onze 7,5 miljoen rekeninghouders een betaalrekening en een bankpas. Maar ze kunnen ook internetbankieren, ze kunnen onze callcenters bellen en er zijn 800 postkantoren en 2100 geldautomaten. Dat kan niet gratis, maar zeg niet dat we er veel voor vragen.”
Vanaf nu is het afgelopen met die prijsstijgingen, eist de Consumentenbond.
Salet: „De bond mag alles roepen, ik doe daar geen uitspraken over.” Rutten: „De rol van de Consumentenbond is helder. Het feit dat ze de kosten van een betaalrekening eruitlichten is hun goed recht. Vanuit ons gezien zeg ik dat het gros van onze klanten gebruikmaakt van een pakket aan diensten. Een klant die er bijvoorbeeld een creditcard bij neemt en ook nog eens zes betaalrekeningnummers krijgt, betaalt daarvoor maar 3 euro boven op de 30 euro die een losse betaalrekening kost. Het is maar wat je met wat vergelijkt.” Van der Pol: „Blijft het lidmaatschapsgeld van de Consumentenbond ook jaar in jaar uit op hetzelfde niveau?”
Hoe reageren uw klanten?
Rutten: „Ik heb er niet veel over gehoord.” Salet: „De Rabobank heeft 9 miljoen rekeninghouders. Ik garandeer u dat er altijd iemand klaagt. Maar om te zeggen dat het een hot item is: nee.”