Kerk & religie

Shoppen in de religieuze supermarkt

UTRECHT - „Benadruk niet de verschillen van het geloof. Laat mensen zelf ontdekken wie Jezus Christus was, is, en voor u wil zijn.” Dat zei evangelist Peter Scheele zaterdag in Utrecht op de landelijke toerustingsdag van een aantal christelijke studentenverenigingen.

Van een medewerker
11 February 2008 08:45Gewijzigd op 14 November 2020 05:32

Scheele heeft veel ervaring met evangelisatie. Hij zegt een „fan” van Jezus te zijn. „Ik ben helemaal weg van Hem en wil van Hem getuigen, maar dring de boodschap niet aan anderen op.”Evangeliseren vindt hij een vreselijk woord. „Laten we stoppen met evangelieverkondiging”, zegt hij. „In de oudheid evangeliseerde de keizer als hij wat nieuws te vertellen had. De keizer bracht dan zijn evangelie. Dat was een blijde boodschap. De leerlingen van Jezus namen dat over. Ze gingen evangeliseren, als een slimme manier om hun boodschap aan de man te brengen. Als wij dat op dezelfde manier doen, met dezelfde woorden van toen, wordt dat door niemand meer begrepen. Verkondigen is een manier van communiceren die eenrichtingsverkeer is. Maar mensen willen communiceren en inspraak hebben. Je moet dus de dialoog aangaan”, aldus Scheele.

”Getuigen als lifestyle, live it!”, zo luidde het thema van de toerustingsdag, die werd georganiseerd door StudentAlpha, IFES-Nederland (de overkoepelende organisatie van christelijke studentenverenigingen), Navigators Studentenverenigingen en Ichthus Landelijk. De toerustingsdag was gevuld met veel zang, aanbidding, gebed en getuigenissen. In ongeveer twintig workshops werd onder andere getraind in het vinden van verrassende manieren om te evangeliseren met nieuwe woorden voor een oude waarheid.

„Ons hart moet kloppen op het ritme van Gods Vaderhart”, aldus IFES-stafmedewerker Dorieke Hammink. „Als de Heilige Geest in ons komt wonen, worden we helemaal ”high” van binnen. In het oude verbond is God op afstand. In het nieuwe verbond komt Hij dicht bij ons. Dat is echt leven.”

Het is de ervaring van Scheele dat veel evangelisten de boodschap op een „irritante manier” brengen. „Zo van: ik zal het wel eens even vertellen, dit is het en verder klaar. Maar in onze postmoderne samenleving moet je je aanpassen aan degenen die je wilt bereiken.”

Volgens hem deed Paulus dat ook. „Het ging hem, net als Jezus, om de mensen. Zowel Jezus als Paulus wilde zo veel mogelijk mensen bereiken. Zij pasten zich bij hen aan. Paulus schrijft in 1 Korinthe 9 dat hij met alle mensen wel iets geworden was.”

Postmoderne mensen shoppen in de religieuze supermarkt, aldus Scheele. „Wat ze leuk vinden stoppen ze in hun winkelwagentje. Het is een religieuze mix. Kom nu niet aan met: wat jij in je winkelwagentje hebt, daar kun je geen lekkere religieuze maaltijd van maken. Laat ze dat zelf ontdekken. Wel kun je hen daarbij helpen. Pak het positieve uit andere geloven en begin niet tegen zo iemand te zeggen dat hij zondaar is en dat het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden. Dat ontdekt hij zelf wel als hij Jezus Christus leert kennen. Gooi mensen de reddingsboei toe.”

Volgens Scheele moeten christenen vandaag de dag de boodschap van Jezus vertalen en aanpassen. „Maak bij iedere persoon een andere vertaalslag. In het ene geval begin je met het Evangelie, in het andere begin je bij Jantje.”

Adrian Boogaard, IFES-staflid en onder andere werkzaam in het christelijk jongerenwerk (Kingswork) in de Rotterdamse wijk het Oude Noorden, oefende in zijn workshop ”Aanstekelijk christen-zijn” met jongeren hoe zij hun persoonlijk getuigenis op een aanstekelijke manier kunnen verwoorden. „Doorspek je verhaal niet met allerlei Bijbelteksten. Wees oprecht, heb belangstelling voor mensen en stel in alles Christus centraal”, aldus Boogaard.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer